Dag 58&46: Eerste dag in Beijing/Peking (deel 2)

7 mei 2017 - Panjin, China

Ja, we zijn weer even terug in Beijing! Vandaag was een rustige dan in het Panshan natuurreservaat. Met trouwens heerlijk weer, ruim 25 graden en een redelijk stille wind, die pas eind van de middag op kwam zetten. Vanmorgen omdat het zo lekker buiten was, maar meteen de twee weggetjes gelopen. 's Middags ben ik nog even alleen gegaan. Ook hebben we een grote bamboe stok gevonden om de speaker aan op te hangen voor het transmissie experiment. En het laatste hoogtepuntje van de dag, is dat het boerenzwaluwennest zo goed als af is. Vader en moeder zwaluw waren vanmorgen nog druk in de weer en hebben de ingang flink smaller gemaakt.

Voor dit soort dagen heb ik nog een paar verhalen uit Beijing liggen. Die dagen waren te lang om in een avond snel op te schrijven. Zelf geniet ik ook weer even als ik terug denk aan Beijing. Hier deel 2 van de eerste dag:

Na de twee torens, was het tijd voor een plaspauze. En dat is geen probleem in Beijing. Omdat de bewoonde huizen in de oude kern van de stad nog geen toiletten bevatten, zijn er overal in de stad toiletten te vinden. De bewoners maken hier dagelijks gebruik van.

We liepen noordelijk van Baihei Park naar Qianhai Square. Een prachtige boulevard aan het Qianhai meer. Je kon er bootjes huren en met de wilgenbomen en de lage zon langs het water, gaf het een romantische sfeer. Het mindere vond ik wel de eindeloze restaurants die langs de boulevard stonden. Geen van allen hadden ze ramen noch deuren. Opzich niet zo erg, maar in ieder restaurant was een andere muziek band aan het spelen. Dat gaf een rommelig lawaai zo allemaal door elkaar heen. Hier kon je wel merken dat het tourisme grote invloed heeft gehad, de restaurants hadden naast een Chinese naam ook allemaal een Engelse naam (die vaak groter aanwezig was op de voorgevel). Ook werd er Engelstalige muziek gespeeld en werden we telkens geroepen om naar het Engelse menu te kijken.

Het was een mooie wandeling en uiteindelijk kwamen we uit bij een toeristen bureau. We wilden nog graag een gedetailleerde plattegrond en metro kaart van Beijing. Die konden we gratis meenemen. We informeerde over de Chinese Muur en over wat andere dingen. Daarna voegde de man van Jiani zich bij ons. Hij was ecoloog op het Instituut van Zoölogie. Met z'n vieren liepen we naar het favoriete park van Jiani. Het was een wat kleiner en rustiger parkje. Er liep ook water doorheen, maar geen drukke restaurants of toeristen te bekennen. Even bijkomen van de drukte. Hier heb ik nog een mooie putdeksel op de foto gekregen, waar een plattegrond op te zien is van dit deel van het park.

We kwamen uit op een winkelstraat in de oude kern van Beijing. Die huizen zijn te herkennen aan de grijze stenen muren en grijzen daken die een ribbelpatroon bevatten. Prachtige panden waarin restaurants en winkels zich gevestigd hadden. Je kon er ontzettend veel snacks kopen zoals churos, ijsjes en allerlei gesuikerd en gefrituurd fruit op een stokje.

Om de prijzen wat te drukken, aten we in een zijstraatje. Je kon slechts uit twee menu's kiezen. Een vegetarisch menu met tofu en een menu met varkensvlees. Ik koos voor de eerste en Jiani vroeg of bij mij alles apart kon, zodat ik ook eventueel alleen rijst kon eten, als ik de saus en tofu nog niet aandurfde met m'n buik. Gelukkig ging het goed en durfde ik het wel aan om wat meer te proberen. De lunch was immers ook goed gevallen. Het was erg lekker.

Daarna liepen we door de winkelstraat terug naar het metro station. Daar namen we afscheid van Jiani en haar man, die met lijn 8 gingen in plaats van onze lijn 2. We moesten wel even 2 keer overstappen. De eerste keer zonder Jiani was even zoeken, maar alles was duidelijk aangegeven (ook in het Engels) en met onze metro kaart waren we zo bij het hotel.

PS: De bijbehorende foto's zijn te vinden onder het mapje foto's: Dag 46: Eerste dag in Beijing (deel 2). Ze staan echter onder de gemaakte datum, 25 april, vandaar dat het misschien even zoeken is.

1. Hans:
    7 mei 2017
    Goed dat je dat stukje nog hebt toegevoegd. Ingrid had al aangegeven dat er nog een stukje ontbrak. Dat heb je nu toch maar mooi compleet gemaakt. Succes met het vroege opstaan morgenochtend.
  2. Trijnie:
    7 mei 2017
    Weer een leuk stukje laten meebeleven. Veel succes morgen. Hoop voor je op goed weer met weinig wind. Byebye
  3. Ingrid:
    7 mei 2017
    Wat goed dat je dat stukje aangevuld hebt, en wat een mooie putdeksel met het plattegrond erop. Zo leuk om te zien. Je hebt echt een indrukwekkend geheel aan verhalen gemaakt hoor. Leuk om terug te genieten hoop ik. Kunnen jullie nog een beetje verder van het onderzoeksstation het park bekijken, of zit dat er niet in? Succes met het onderzoek.