Dag 56: Analyseren & Diksnavelmezen

5 mei 2017 - Panjin, China

Vanmorgen werd ik om 7 uur (na 10 uur slapen) wakker. Ik voelde me goed uitgerust. Tegen de voorspellingen in was het droog buiten. Om half 7 ontbeten we en ik geniet van ieder maaltijd. Ik ben zo benieuwd hoe het brood straks weer gaat smaken. We hebben natuurlijk wel brood gehad in onze tijd hier, maar die waren allemaal zoet, zoals brioche. Ik moet zeggen dat ik ook wel kan verlangen naar een donkerbruine boterham met kaas.

Na het ontbijt gingen we het linker pad af. Het waaide weer ontzettend hard en het was koud. Gelukkig krijgen we vanaf morgen beter weer. We speelden onderweg de zang van de vogel af om hem hopelijk op die manier aan te trekken als we langs lopen. Maar helaas nog geen reactie.

Toen we terug kwamen, ben ik even naar het boerenzwaluwennest blijven kijken, die net boven de voordeur van het veldstation tegen de voorgevel is gemaakt. Althans, is gemaakt, vader en moeder zwaluw zijn nog druk bezig om het nest af te maken. Ze gebruiken hier voornamelijk modder voor en aan de donkere stukken modder aan de buitenkanten, kun je precies zien welke delen vers zijn. Iedere dag bouwen ze een paar cm erbij en ik ben benieuwd wanneer het af is. Het is in ieder geval een mooi gezicht om de ontwikkeling te zien.

Het was al snel tijd om te lunchen. Veel werknemers aten mee, maar de leider niet, want die was nog druk aan het vergaderen in de conferentiekamer. Hij heeft het volgens mij ontzettend druk en maakt lange dagen. Het lijkt me ook gek om op je werk te wonen en alleen in het weekend naar huis te gaan. Lastig om dan het werk neer te leggen, omdat je zoveel nog even snel kunt afmaken. Vandaar dat hij misschien altijd in de weer is.

Na de lunch ben ik een groot deel van de middag bezig geweest met de opnames uit Nanchang. Het analyseren is veel werk, maar als ik dan weer een patroon of iets interessants ontdek, is het leuk om mee bezig te zijn. De lucht was inmiddels ontzettend donkergrijs geworden. Ik moest de lampen binnen aandoen om mijn labjournaal te kunnen lezen. Ik had verwacht dat het ieder moment kon losbarsten, maar op een paar spetters na, deed het dat niet.

Rond half 4 was het helemaal opgeklaard en was de zon tevoorschijn gekomen. We maakten ons andere dagelijkse loopje, deze keer namen we de rechter weg. We kwamen weer meerdere Heudes Diksnavelmezen tegen. Dit is denk ik een van de mooiste vogels die ik heb gezien in China. Ik vind de snavel heel indrukwekkend, omdat die zo uit verhouding is met de rest van het kleine lichaampje. Deze keer was de camera wel mee en hebben we ze op de foto gekregen. Verder nog nieuw voor de lijst:

• Steltkluut (Himntopus himantopus) 2x
  • Bosruiter (Tringa glareola) 2x

Helaas nog geen grasvogels. We zullen zo gaan eten en daarna ga ik nog even door met analyseren. Ik probeer zoveel mogelijk af te maken voordat we volgende week naar huis gaan. Dan kan ik thuis even rustig aan bijkomen. Fijne Bevrijdingsdag allemaal en tot morgen! Morgen gaan we Xiaoying en haar man uitzwaaien, die vertrekken na het ontbijt weer naar Harbin (ook met de hogesnelheidstrein).

1. Trijnie:
    5 mei 2017
    Bevrijdingsdag: hier is het ook koud. Handschoenen aan op de fiets. Terwijl het morgen naar de 19 graden zal gaan.. Hier in het noorden denk ik iets koeler, maar toch ca 10 verschil! Dussss.... En jij druk bezig vandaag. Niet te hard werken, want dan ben je zo moe dat je er niet meer van geniet als je vrij bent. doeidoei.
  2. Gerard:
    5 mei 2017
    Hoop dat de grasvogels nog komen en je verder kunt met afronden van het onderzoek. Maar de natuur laat zich niet sturen, kan frusterend zijn maar het blijft de natuur.
  3. Hans:
    6 mei 2017
    Ik kon die Paarse Reiger al niet vinden en zag dat Ingrid mij voor is geweest voor wat betreft de juiste benaming (zie reactie op dag 33). Goed dat jullie op die Bosruiter zijn gekomen, daar ben ik ook op uitgekomen.
    We zorgen dat het brood en de kaas in huis is, zodat je aanstaande zaterdag kunt genieten van een Nederlands ontbijt (meer wensen kunnen ook ingewilligd worden, je roept maar). Geniet, die laatste dagen nog maar China, tussen het aftellen door, met zijn prachtige vogels en het lekkere eten. Dat zul je zeker nog gaan missen als je weer terug bent.
  4. Karline:
    6 mei 2017
    Prachtig vogeltje, die diksnavelmees! De lange staart brengt we weer evenwicht, vind ik.
    We zullen volgende week zorgen voor bruine boterhammen met kaas, hoor.
    Verder nog wensen? Bietjes, aardappelen, chocola, chips, hagelslag, ontbijtkoek, spaghetti, ...... je zegt het maar.