Dag 55: Back to work

4 mei 2017 - Panjin, China

Vanmorgen werd ik om 7 uur wakker. Erg diep geslapen, dus ik moest echt wakker worden. Dat was wel even lekker. We ontbijten vroeg, omdat Antie naar de markt moest om inkopen voor de lunch te doen. Vandaag kwamen er 20 man lunchen. En niet zomaar mensen, er was vandaag een belangrijke conferentie in het veldstation, waarbij onder andere de burgemeester ook aanwezig was. Ik merkte gisteravond al dat er iets ging gebeuren, want er werd nog 's avonds laat druk schoon gemaakt en met stoelen en tafels in de conferentiekamer geschoven. Ook de beamer en het geluid werden getest.

Toen ik voor het ontbijt naar beneden liep, rook ik de regen al. Wat ruikt dat toch altijd lekker. Het was ook wel goed dat het hier wel regende, want de aarde was kurkdroog. Door die regen konden wij helaas wel weinig doen, maar we hadden gisteravond even contact met Hans over een vervangend experiment dat we hier kunnen doen tot de vogels arriveren. Op die manier kunnen we toch in het veld data verzamelen.

We bespraken de opzet met Xiaoying en besloten dat we zaterdag zullen beginnen (vanaf dan krijgen we weer prachtig weer). Kort gezegd gaan we kijken naar de transmissie van de zang. Hiervoor gebruiken we ook de speakers en recorders. We zullen beiden op variërende hoogtes neerzetten en kijken welk zangdeel (triller versus warbel) beter wordt overgedragen op welke hoogte. Daarnaast zullen we dit ook vergelijken tussen open en gesloten gebieden, omdat de zang van onze rietzanger zowel in het dichte riet moet worden overgebracht, als in de open gebieden tussen de territoria van twee buren.

De ochtend vloog voorbij en om half 1 zaten we aan de lunch. Wij aten eerder en in de kleine eetkamer naast de keuken, omdat de anderen nog druk aan het vergaderen waren. Daarnaast was er niet genoeg ruimte in de grote eetkamer voor meer dan 20 man om te eten.

Na de lunch hebben we dezelfde route als gisteren gelopen om te kijken of de vogels er al waren. Dat was helaas niet het geval. Wel heb ik de ontzettend mooie Heudes Diksnavelmees (Paradoxornis heudei) gespot! Ik schreef gisteren al dat ik deze graag wilde zien en vandaag heb ik maar liefst 2 paartjes en 1 individu gezien. Wat een prachtige vogel en een indrukwekkende snavel (papegaaien snavel, vandaar de benaming "diksnavel"). Die kan ook weer op mijn lijstje.

• Heudes Diksnavelmees (Paradoxornis heudei) 5x
  • Witte Kwikstaart (White wagtail, Motacilla alba leucopsis) 1x

• Keep (Fringilla montifringilla) 2x mannetje

• Paarse reiger (Purple heron, Andrea purpurea) 1x (letterlijk vertaald naar het Nederlands, kon helaas niet zo snel de goede benaming vinden)

• Dodaars (Little Grebe, Tachybaptus ruficollis) 6x

Ook hebben we weer veel weidevogels gezien, maar omdat ze verder weg zitten, is het lastig om ze te tot de juiste soort onder te brengen. Ik zal morgen proberen wat foto's te maken.

Langs de zandweg aan de rechterkant van het veldstation woont een gezin die een hele kleine puppy hebben. Ze is ontzettend speels en kwam al op ons afrennen toen we aan kwamen lopen. Ze ging meteen op haar rug liggen en wilde overal geaaid worden. Toen we doorliepen twijfelde ze heel erg of ze met ons mee zal lopen of thuis zal blijven. Ze is thuis gebleven.

Na de wandeling was het alweer snel tijd voor het avondeten. Er lag een hele vis op tafel, met daarnaast diverse bijgerechten. De leider van het veldstation was na de lunch met het hele gezelschap het veld in gegaan en daar was hij nog steeds. We aten dus maar met z'n vieren en Uncle en Antie. We aten een nieuw gerecht, bamboe uit deze streek. Xiaoying vertelde dat dit erg duur en moeilijk te krijgen is. Ik snapte wel waarom, want het was heerlijk. Heel anders dan de bamboe die we tot nu toe hadden gegeten, veel zoeter van smaak. Ook stond er een gerecht met aardappelreepjes en bloemkool. Ik was weer even thuis.

Over thuis gesproken, vandaag over precies 1 week vertrekken we. Dan gaat onze lange reis naar huis beginnen. Donderdag ochtend zal Antie ons op de bus naar het treinstation Panjin zetten (1 uur). Daar zullen we om 11:06 uur op de hogesnelheidstrein naar Beijing stappen (5,5 uur). Vervolgens gaan we met de metro naar het kantoor van Jiani om mijn koffer met de souvenirs op te halen. Zij zal ons op een taxi naar het hotel op het vliegveld zetten. Daarna moeten we om 04:30 inchecken en vliegen we om 06:30 naar huis. Omdat we "terug in de tijd" vliegen, komen we dezelfde dag in het begin van de middag aan. Dat is wel een gek idee.

Na het avondeten heb ik mijn zus nog even gesproken via Skype en het ik nog wat opnames geanalyseerd. Helaas viel de wifi weg net toen ik mijn blog wilde plaatsen, vandaar dat hij er wat later op staat.

Om 21 uur zijn we al gaan slapen. Voor mij was vannacht de Dodenherdenking en ik ga nog even een goed moment vinden om er bij stil te staan. Nu liggen jullie allemaal te slapen en ik wens jullie alvast een fijne Bevrijdingsdag. Hopelijk tot vanavond!

1. Trijnie:
    5 mei 2017
    Als ik over het eten lees dat jij daar steeds voor je hebt, moet ik denken aan hond....heb je dat al eens gehad daar? Je hebt het over volgende week terug, maar eerst nog even werken. En dat kleine hondje.. iets om mee te nemen(denk ik dat je dat zou willen, zoiets). groetjes van mij.
  2. Ingrid:
    5 mei 2017
    Echt weer back to work zo te lezen! Ook leuk weer toch? Wat een geinige puppy, zo schattig. Fijn dat je daar wel de honden mag aaien. Zou ik ook zo'n moeite mee hebben: een hond niet aaien, pfft. En wat een vrolijk golden retriever. Hoe gaat het met het herderreutje? Wat een bijzondere vogel die diksnavel. En de purple heron heet bij ons ook gewoon purperreiger, soms is het simpel. :-) Wat goed dat je al die vogels herkent trouwens. Ik ga snel door naar je volgende verhaal.