Dag 51: Zomer Paleis

30 april 2017 - Beijing, China

Vandaag weer om half 8 opgestaan en om 8 uur ontbeten. Daarna ingechekt en betaald voor de extra twee nachten. We konden in dezelfde kamers blijven.

Op pad naar de metro. Het Zomer Paleis ligt namelijk redelijk buiten het centrum. Oeps camera vergeten, gelukkig telefoon en Robin's camera wel mee. Het metro station was gesloten? Ik zag iemand een politiewagen in gezet worden, geen idee of dat ermee te maken had. Alle ingangen waren gesloten. We vroegen aan een jongedame of ze wist wat er aan de hand was (de meeste jonge mensen spreken wel Engels). Ze wist het ook niet en zei dat ze het volgende station ging proberen. Wij volgden.

Het was ongeveer een kwartier lopen, gelukkig was die wel open en konden we op de metro stappen. We moesten overstappen op lijn 4 en daarna was het nog ruim een uur in de metro. Helaas zat de metro bomvol en moesten we de hele rit staan. Ik hoopte dat veel mensen er bij de dierentuin uit zouden gaan, maar dat was helaas niet het geval. Iedereen ging naar het Zomer Paleis.

We stapten uit de metro en daar stonden al allemaal fiets taxi's klaar om ons naar het Zomer Paleis te brengen, voor 20 yuan. Wij gingen lekker lopen. Het was toch maar een kwartiertje. We waren niet de enige, een hele stroom van mensen liep met ons mee. Het leek wel of heel Beijing vandaag naar het Zomer Paleis ging.

Het was ontzettend druk en het hele plein bij de ingang stond vol met mensen. We waren redelijk door het contante geld in en terwijl ik in de rij ging staan om te pinnen, ging Robin in de rij staan voor de tickets. We kochten net als gisteren voor de Tempel van de Hemel een combi ticket, daarmee kun je altijd alle gebouwen en complexen in. We maakten net als gisteren een foto van de plattegrond en net zoals gisteren gingen we alles af. Dat kostte ons vandaag de hele dag, maar dat was het meer dan waard. Wat een prachtig Paleis en opnieuw waren de tuinen en parken die er omheen lagen, ontzettend mooi aangelegd. Wat ik zo mooi aan dit Paleis vond, was het vele water dat eromheen en erin aanwezig was. We hadden de Oost ingang genomen en kwamen daarbij uit aan het water (Kunming Meer), waarbij je uitkeek op de Temple of Buddhist Virtue, die boven op een berg stond.

Het was ontzettend druk op het Kunming Meer. Veel mensen hadden een waterfiets gehuurd, maar je als je niet zo actief wilde bezig zijn, kon je ook plaatsnemen in een tour boot. Prachtige authentieke Chinese boten, met de traditionele daken die we op de tempels vaak zien, vaarde voorbij.

We hebben ook het grootste deel van het park dat achter de heuvel ligt bezocht. Hierin ligt onder andere de prachtige Back rivier, die uitmondt in het Back Meer. Het was in tegenstelling tot de hoofdgebouwen, ontzettend rustig in het park. Ook was er rondom een deel van het water een prachtige tuin aangelegd, met wilgenbomen langs het water en een overdekt looppad dat geheel rondom het water liep, met diverse bruggetjes om het water hier en daar over te steken. Dit was voor mij een van de mooiste plekken in het Zomer Paleis. Het overdekte pad was volledig in de stijl van de tempels en andere authentieke Chinese gebouwen binnen het Paleis. Er zwommen gigantische goudkleurige karpers in het water en er was zelfs een speciale vissen brug aangelegd, die vlak boven het water was geplaatst, zodat men toen der tijd (en nu nog steeds) beter naar de vissen kon kijken.

Daarna liepen we door naar de Noord ingang van het park. Daar lag Sizhou Straat, een winkelstraat met een lange geschiedenis. Het lag prachtig beneden aan het water en overal waren kleine winkeltjes en ateliers. Het pad naast de winkeltjes was maximaal 3 meter breed en omvatte geen hekwerk richting de waterkant. Ik vroeg me af of er weleens iemand in het water viel, wat ik me goed kan voorstellen, omdat je wel eens tegen elkaar aan zult botsen. Veel mensen en kinderen in China kunnen niet zwemmen. Een maatregel die wel genomen was, was het eenrichtingsverkeer dat voor de winkel kade gold. Ik vond het een indrukwekkende plek.

Net toen we naar het pronkstuk van het Zomer Paleis wilden lopen, was een dispuutgenoot van Robin net gearriveerd aan de Noord kant van het Paleis. Ze was gisteren met haar studie vereniging (ze studeert Sterrenkunde in Leiden) in Beijing aangekomen en ging heel toevallig vandaag ook naar het Zomer Paleis. Ze liep met een deel van haar groep mee richting de Temple of Buddhist Virtue. Onderweg kwamen we nog een prachtig gebouw tegen dat volledig uit geel en groene tegels bestond met daarin kleine Buddha's afgebeeld. Omdat we hiervoor flink moesten klimmen, was het uitzicht prachtig.

Daarna moesten we weer afdalen om beneden aan de heuvel (dat de mooie naam, heuvel van de lange levensduur heeft gekregen) bij de ingang van de Tempel te komen. Hier was het heel erg druk, maar omdat het al 4 uur was en tegen sluitingstijd aan was (17 uur), nam de drukte snel af. We klommen gauw naar boven, dat waren heel veel trappen! En bewonderden bovenaan de Tempel en het prachtige uitzicht, over het water, maar ook over de gebouwen van het Paleis.

Het verbaasde me dat we alles binnen de tijd gezien hadden, omdat het zo een gigantisch gebied is (2.9 vierkante km). Hiermee is het groter dan de Verboden Stad. Ik vond het eerlijk gezegd ook indrukwekkender dan de Verboden Stad, omdat het veel gevarieerder is. Daarnaast vond ik de natuur die overal te zien was, veel meer aanwezig in het Zomer Paleis. Het was natuurlijk ook niet voor niks de vakantie plek in de zomer voor de keizer. Op de grote tuin van de Verboden Stad na, is het meeste beton en is alles omringt met een muur. Dat maakt het nogal gesloten. Daarnaast vond ik het water dat overal terug te zien was prachtig. De gebouwen en tempels die aan het water lagen moeten een prachtig uitzicht hebben.

Na nog een overweldigende dag sight seeing, liepen we terug richting de metro. Het park liep leeg en voor mijn gevoel liep weer iedereen met ons mee. Gelukkig hadden we allebei een plekje in de metro. Helaas was ons station nog steeds gesloten... Het was dus weer een extra kwartier lopen. Maar daardoor smaakte het avondeten des te lekkerder. We aten weer in ons favoriete restaurantje en kozen weer wat lekkers uit van de foto's. Nog steeds onvoorstelbaar voor hoe weinig geld, je hier zo lekker kunt eten. Onderweg bekeken we verschillende menukaarten van andere restaurants en het prijsverschil was groot. We boffen met dit plekje.

Daarna nog even geskyped met mijn ouders, Emma en Tanja. Een vriendin van mijn ouders is vandaag op bezoek. Het was fijn om iedereen weer even te zien en te spreken. En nu is het alweer bijna half 11. Morgen Arbeidsdag in China, waardoor het waarschijnlijk nog drukker wordt dan de afgelopen dagen. We hebben zojuist besloten dat we morgen de Ming Tombes gaan bezoeken. Jullie zullen morgen horen hoe dat was. Fijne middag in NL en tot morgen (laatste dag in Beijing)!