Dag 50: Tempel van de Hemel & Onderhandelen

29 april 2017 - Beijing, China

Vanmorgen hadden we om half 8 afgesproken om te ontbijten. Daarna vertrokken we richting de Tempel van de Hemel, dat op loopafstand van het hotel lag. We hoefden alleen de grote winkelstraat achter het hotel richting het zuiden te volgen. Het was al ontzettend warm en het zou vandaag de warmste dag van onze tijd in Beijing worden.

Het was denk ik ruim een kwartier lopen. Ik had lekker luchtig mijn teenslippers aangedaan, dan konden mijn schoenen ook even een dagje luchten (die hadden dat erg nodig haha...). Zoals ik geloof ik gisteren al schreef, snap ik nog steeds niet hoe de inwoners van Beijing het weer volhouden in hun warme en vaak donkergekleurde kleding. Wij (en de rest van de toeristen) lopen in korte broeken en met blote schouders. Ik dacht eerst dat het misschien kwam doordat zij werkten en op werk de airco's allemaal gewoon werken. Maar het is nu drie dagen vakantie voor ze vanwege Arbeidsdag en alsnog zie ik (ook bij de toeristische attracties) de Chinezen in warme kleding. Ik denk dat we gewoon weinig gewend zijn qua warmte.

We betaalden de tickets en begonnen aan het grote terrein van de Tempel van de Hemel. Het bestaat uit diverse religieuze en keizerlijke gebouwen. Oorspronkelijk werden er jaarlijkse ceremonies van gebeden en rituelen aan de Hemel gehouden voor een goede oogst. De Tempel was gebouwd in 1420 en het gebied er omheen heeft een oppervlak van 2.73 km2. Het bijzondere aan de Tempel is dat deze rond is, dat staat symbool voor de Hemel. Aarde daarentegen wordt vaak afgebeeld als een rechthoek. Daarnaast is de Tempel volledig uit hout gebouwd. Om de Tempel was een grote muur aanwezig en daaromheen een gigantisch park. Het was een prachtig park, erg rustgevend. De schaduw van de bomen was heerlijk in deze hitte. De velden tussen de bomen stonden vol met bloemen. Op pleinen en hoofdwegen werden allerlei activiteiten georganiseerd. Zo waren diverse groepen mensen aan het dansen en sporten. Jong en oud deden mee. Ook waren veel mensen kaart- en boordspelletjes aan het doen. Andere mensen waren alleen bepaalde bewegingsoefeningen aan het doen.

Ik zocht steeds wat verkoeling bij de watersproeiers, doordat ik mijn slippers aan had, kon ik af en toe even lekker een voet en been eronder steken. Er was een overdekt paviljoen, maar het bijzondere hieraan was dat het dak uit twee cirkels bestond die als het ware over elkaar heen waren gelegd. Ik las dat het twee perziken voor moesten stellen, die samen voor een lange levensduur staan. Ik het steen op de grond zijn de twee steeltjes van de perziken te zien. Veel mensen, maar ook de huismusjes, zochten hier verkoeling.

Heel indrukwekkend vond ik het ronde altaar, dat een leeg platform was dat drie niveaus verhoogd lag. In het midden wat een iets verhogende stip te zien, dit wordt ook wel het Hart van de Hemel genoemd of Opperste Yang. Hier deed de keizer zijn gebeden voor regen in tijd van droogte Dankzij het design van het altaar, wordt het geluid van dit gebed op zo een manier gereflecteerd, dat zou een betere communicatie met de Hemel mogelijk maken. Jaarlijks op de dag van de dag van de Winterzonnewende (kortste periode van daglicht en langste nacht) werden er hier dieren en andere offers gebracht door de keizers.

Rondom waren prachtige, en voor mij een nieuw type, poorten te zien. De diverse muren representeren verschillende dingen. Zo staat de ronde binnenste muur voor de Hemel terwijl de buitenste rechthoekige muur voor de Aarde staat.

Om half 4 hadden we alles binnen de Tempel bezocht en gingen we richting de Oost Uitgang. Daar kwamen we bij een grote markthal uit en hebben we wat souvenirs gekocht. Overal wordt een "special price" voor je gemaakt. De verkoper toetst zijn bedrag in de rekenmachine in en daarna is het jouw beurt. Volgens mij ging het prima. We hielden altijd een bedrag in gedachte wat we er maximaal voor over hadden en gingen hier niet overheen. Veel kraampjes hadden hetzelfde, dus je kon het altijd bij de volgende proberen. Het was grappig om de verschillen tussen de kopers te zien. Sommige namen al snel genoegen met de prijs en werden nerveus van de trucjes van de verkopers, terwijl anderen voet bij stand hielden en gewoon wegliepen als de verkoper niet akkoord ging. Het was erg bijzonder.

Daarna was het bijna een uur terug naar het hotel (dit kwam onder andere doordat we niet zo goed aan het opletten waren en een keer verkeerd waren gelopen). Maar het was inmiddels heerlijk qua temperatuur buiten en het we vonden het fijn om even lekker door Beijing te struinen. Om half 7 zaten we in ons oud vertrouwde restaurantje en kozen we weer twee foto's aan de muur uit. Het smaakte wederom heerlijk en het was spotgoedkoop. Daarna lekker naar de hotelkamer en het eerste wat ik deed was: DOUCHEN! Was een vieze voeten had ik gekregen haha, ook wel te verwachten als je teenslippers aandoet natuurlijk. En nu ga ik lekker vroeg slapen, want ik ben ontzettend moe (en ja, heel veel spierpijn van gisteren, maar daar lopen we gewoon doorheen).

Ohja, ik vergeet het bijna te vertellen, maar de plannen zijn wat gewijzigd. De vogels zijn helaas nog niet aangekomen in Panjin (onze begeleidster Xiaoying is gisteren in het veldstation aangekomen) en daarnaast waren alle treintickets van Beijing naar Panjin vanwege de feestdagen uitverkocht. Daardoor hebben we ons verblijf verlengd t/m dinsdag en vertrekken we dan pas in de ochtend naar Panjin. Nog twee extra dagen in Beijing dus (mij hoor je zeker niet klagen). Alhoewel het wel erg jammer is dat de vogels er nog niet zijn.

Papa, Mama, Emma en Onne, ik hoop dat jullie een goede reis naar huis hebben! Fijne middag allemaal en tot morgen, dan zullen we het Zomer Paleis gaan bezoeken.

1. Karline:
    29 april 2017
    Wat een prachtige gebouwen weer, Sophie. Ik geniet van je verhalen en foto's.
  2. Hans:
    29 april 2017
    We hebben een voorspoedige terugreis gehad. Prima tijd genoten en we zijn zeker van plan om er nog eens heen te gaan. Jij je r alweer een mooie dag gehad en veel gezien. Ik duim voor jullie dat de Japanse Grasvogel snel in Panjin aankomt.
  3. Trijnie:
    30 april 2017
    Hoihoi Sophie. Het eerste wat ik dacht over die warme/bedekkende kleding was idd gewenning. Maar toch ook tegen de zon. Wij fietsten ergens en toen wenkten een paar oudere vrouwen mij. Ik kon ze niet verstaan, maar wat ze duidelijk maakten was: dat ik mijn blote gedeeltes moest bedekken. Wat ik deed was echt niet goed. Toen ik een katoenen blouse aangetrokken had en weer verder fietste, was alles al gauw nat van het zweet. Maar doordat ik fietste/bewoog bracht die natte kleding/blouse ook verkoeling. Sindsdien doe ik daar en soms ook hier een blouse aan als de zon te heet wordt. Het helpt echt.. En je bent weer op indrukwekkende plaatsen geweest. Helemaal top dat jullie daar dus nog 2 dagen extra hebben. Genietze verder.... byebye
  4. Ingrid:
    30 april 2017
    Wat een geweldig dag hadden jullie weer zeg. Wat een kleuren en vormen. Dat blauw! Echt wauw.Geen blaren van je slippers? Alleen van het lezen krijg ik al blaren. Jullie hebben heel wat kilometers gemaakt zo te lezen. Mooi meegenomen dat jullie wat extra tijd in Beijing hebben. Maar hopelijk vliegen jullie vogels een beetje doorwant het zou jammer voor het onderzoek zijn, als ze te laat aankomen. Benieuwd naar jullie ervaringen van de 1 mei viering. Veel plezier.