Dag 47: Verboden Stad

26 april 2017 - Beijing, China

Na de drukke dag van gisteren, heb ik vannacht heerlijk doorgeslapen. Dat was wel nodig, want om half 7 ging de wekker. We ontbeten om stipt 7 uur (dan begint het ontbijt) met een andere rijstsoep (bruin en met erwten) dan gisteren. Ook waren er een soort van hartige pannenkoeken gemaakt, die waren erg lekker. Met het eitje erbij was het ontbijt voor mij compleet.

We liepen het hotel uit op zoek naar een bank. We waren flink door ons geld heen gegaan in de afgelopen dagen. Maar de aanwijzingen van het meisje achter de balie van het hotel leidde ons helaas niet tot een bank. Wel tot een prachtig brede, nieuwe winkelstraat. De oude trams rijden hier nog doorheen. Ook veel restaurants links en rechts. De toeristische invloeden waren wel te zien. Overal stond in het Engels: Peking duck en er stond zelfs een Madame Tussauds museum. De straat kwam uit bij één van de poorten van de voormalige muur van dit district. Aan de overkant was Tiananmen Square al te zien. Er stond gelukkig geen rij meer en we konden zo doorlopen.

Tiananmen Square

Dit gigantische plein is vernoemd naar Tiananmen (Gate of Heavenly Peace) dat noordelijk ligt en de scheiding vormt tussen het plein en de Verboden Stad. Er staat een groot monument op het plein: Monument to the People's Heroes, dat is opgericht na de revoluties tijdens de 19e en 20e eeuw. Tiananmen Square staat in de top tien grootste stedelijke pleinen. Omdat het plein zo groot was, leken de grote groepen toeristen maar klein. Toen we echter met z'n allen een looptunnel door moesten om aan de overkant (bij Tiananmen) te komen, werd het al aardig druk. Ontzettend veel groepen met een gids, die vaak een vlag bij zich droeg en voorop liep. Ook had de hele groep vaak een bepaalde kleur hoofddeksel op. We hebben alle kleuren denk ik wel voorbij zien komen. Ook diverse monniken en nonnen hebben we gezien. Ze droegen prachtige, traditionele klederdracht.

Tiananmen

Dit is een bekend gebouw/monument/poort in Beijing en wordt vaak gebruikt als nationaal symbool. Het is gebouwd in 1420 en wordt ook wel gezien als de voorste ingang van de Verboden Stad. Maar, eigenlijk is Meridian Gate de voorste ingang en is Tiananmen de ingang tot de Keizerlijke Stad (waarin de Verboden Stad zich in de kern bevindt). Op de voorkant van Tiananmen bevindt zich een groot portret van Mao Zedong.

Verboden Stad

Toen we de poorten van Tiananmen door waren, kwamen we op een nieuw langgerekt plein. Hier konden we onder andere tickets kopen om het Paleis Museum (ook wel Verboden Stad) te bezoeken. We waren echter wat vroeg, want de kaartverkoop balies zouden pas om half 9 open gaan. We moesten een half uur wachten. Gelukkig stonden we redelijk vooraan en hadden we snel onze tickets.

We konden in het begin nog goed doorlopen, maar bij iedere poort (en andere smallere doorgangen) begonnen mensen te duwen en te trekken. Ik snapte daar niks van, als je allemaal in een rustig tempo doorloopt is er niks aan de hand. Ik vond het niet zo prettig en droeg mijn rugzak maar even omgedraaid, zodat ik er zicht op had.

Toen we uiteindelijk konden afwijken van de hoofdpaden, leek iedereen zich te verspreiden en hebben we geen benauwende situaties meer gehad. Ik denk dat dit ook het nadeel is van vanaf openingstijd er zijn. Er gaan dan zoveel mensen tegelijkertijd naar binnen. Dat is over de hele dag wellicht meer verspreid.

De Stad diende van 1420 tot 1912 als keizerlijk paleis. Een ontzettend lange periode. De keizer woonde hier met zijn hele huishouden. Daarnaast diende het, voor bijna 500 jaar lang, ook voor ceremonies en als politiek centrum van de Chinese overheid.

De Verboden Stad was immens en er was zo ontzettend veel te zien. Maar liefst 980 gebouwen staan verspreid over 180 ha (961 meter lang, 753 meter breed). De gehele Verboden Stad is door UNESCO benoemd tot de grootste collectie van gepreserveerde, oude houten structuren ter wereld.

De decoraties op de daken van veel traditionele gebouwen staan symbool voor de status van het gebouw. Hoe meer beeldjes in de lijn, hoe hoger de status. Een minder belangrijk gebouw heeft er vaak maar 3 tot 5. De Hall of Supreme Harmony heeft als enig gebouw in heel China 10 beeldjes op iedere hoek van het dak en heeft daarmee de hoogste status.

De Verboden Stad huisvest veel diverse collecties. Zo hebben we keramiek, schatten en klokken gezien in de mooiste gebouwen. De klokken kwamen voornamelijk uit Londen, Engeland maar waren indrukwekkend om te zien. De klokken waren in allerlei objecten verwerkt. Zo stonden er zelfs grote vazen en bloempotten met klokken erin. Erg populair waren de dieren die regelmatig in de klok kunstwerken terugkwamen. Olifanten die als poten onder de klok stonden, maar ook veel vogelkooien.

We hebben veel prachtige tempels, tuinen en poorten gezien. Hele oude bomen die in de mooiste vormen gegroeid waren, waren ook erg populair als fotopunt. Ook struiken met grote bloemen in allerlei kleuren werden constant op de foto gezet. Ze roken heerlijk zoet.

Uiteindelijk hebben we bijna 8 uur in de Verboden Stad rondgelopen en volgens mij hebben we alles gezien. Op een gegeven moment was het een overlading van indrukken. Een aantal paleizen en tempels waren gesloten wegens renovatie. De bouwvakkers stonden vol in de zon op de daken te werken. Het was hartstikke warm, over de 25 graden. Gelukkig hadden we hier rekening mee gehouden en hadden we vanmorgen een korte broek aangetrokken.

Alle daken bestaan uit geel gekleurde tegels. Geel is namelijk de kleur van de keizer. Er zijn hierop twee uitzonderingen: het dak van de bibliotheek heeft zwarte tegels, omdat dit geassocieerd wordt met water en dus brandpreventie. Het dak van het verblijf van de kroonprins heeft groene tegels, wat met hout en natuur geassocieerd wordt en dus groei.

Ook rood is, zoals mijn moeder gisteren al opmerkte, een veel voorkomende kleur in China. Deze kleur wordt geassocieerd met vuur en is symbool voor fortuin en geluk. Tijdens het Chinese nieuwjaar en andere vakanties is dit een overheersende kleur. Rood is streng voorboden op begrafenissen, omdat het de kleur van blijdschap is.

Jingshan Park

Na het overweldigende bezoek, verlieten we de Verboden Stad via de uitgang aan de Noord kant. Dit kwam direct uit op Jingshan Park en was oorspronkelijk een privé tuin voor de keizer. Pas in 1928 opende het park haar deuren voor het publiek. Midden in het park staat een heuvel van 45.7 meter hoog, die bijna 1000 jaar geleden, kunstmatig is aangelegd. Bovenop de heuvel staat een tempel. Vanuit hier heb je prachtig uitzicht over een groot deel van Beijing, maar met name over de Verboden Stad. Na bijna 8 uur daar te hebben rondgedwaald, was het heel fijn om het overzicht te zien haha.

Beihai Park

Hierna zijn we nog doorgelopen naar Beihai Park, dat weer bijna aansloot op het Jingshan Park. Maar dit bewaar ik nog even, omdat het nu al bijna half 12 is en we morgen om 9 uur een presentatie gaan geven op het Instituut van Zoölogie. Daarna zullen we misschien het Olympische Park bezoeken en ik hoop nog een vlooienmarkt. Morgenavond staat de traditionele Beijingse Opera op het programma. Ik ben benieuwd! Fijne avond en tot morgen. Liefs uit Beijing

1. Gerard:
    27 april 2017
    Leuk om je beschrijvingen te lezen. Beijing staat ook nog op ons to do lijstje.
  2. Trijnie:
    27 april 2017
    Wat heerlijk al die indrukken. Dat ga ik ook eens bezoeken, hoop ik. Best wel vermoeiend ook al die honderden meters. En dan met warmte voelen die extra. Morgen succes en nu lekker slapen.