Dag 32: Vogels spotten & thee shoppen

11 april 2017 - Harbin, China

De wekker ging vanmorgen om 04:30, ahh ik wil nog niet opstaan! Maar voor de vogels kom ik mijn bed wel uit. Kijker mee en warme kleren aan want het wordt vandaag en morgen koud in Harbin! Het vroor vannacht met -4 graden. En omdat de zon nog maar net op is, is er nog erg koud buiten. Wat ik ben ik blij met mijn thermokleding, skisokken en skijas. Om 5 uur hadden we afgesproken met Raven voor de middelste poort. Het is ongeveer 8 minuten lopen. We waren er precies op tijd. Lilly, Alisa en twee nieuwe Chinese studenten stonden ons al op te wachten. Een eerstejaars studente en een master student (Zeng Yu).

We liepen naar het aangeplante bomenpark, wat ongeveer 10 minuten lopen was. De wind was ijskoud. De zon was al op en warmde me een beetje op. Toen we door de poort van het park liepen, ging de automatische stem weer af om in het Chinees de regelingen rondom het vuurbeleid te vertellen. Het eerste kwartier was het erg stil, slechts wat koolmezen en eksters waren te horen. Maar toen we wat dieper het park in gingen kwamen we prachtige (en voor mij wat nieuwe) vogelsoorten tegen:

• Aziatische Blauwe Ekster​ (Azure-winged magpie, Cyanopica cyanus​) x 20
  • ​Naumanns Lijster (Naumann's Thrush, Turdus naumanni) x 6
  • ​Blauwstaart (Red-flanked Bluetail, Tarsiger cyanurus) x 1
  • ​Ringmus (Eurasian Tree Sparrow, Passer montanus) x 6
  • ​Matkop (Willow tit, Poecile montanus) x 1
  • ​Grijskapspecht (Grey-capped Woodpecker, Dendrocopos canicapillus) x 1 (?)

Na dit mooie lijstje gezien te hebben, zaten we om 7 uur aan het ontbijt. De anderen hadden om 8 uur college, die starten hier een uur vroeger dan in Leiden. Ik koos voor een thee-ei en 1 zoet en 1 hartig broodje. Het was smullen. Na het ontbijt ging ik terug naar mijn kamer om mijn kijker om te wisselen met mijn laptop en andere studiespullen. Om 9 uur hadden we een afspraak in het blauwe gebouw van het Wildlife College om professor Ma Jian Zhang te ontmoeten. Een andere belangrijke leider binnen deze afdeling. Hij had ook al zo een prachtig kantoor waarin al het meubilair van hout was. Ook hing zijn muur vol met foto's van tijger, kraanvogels en een aantal met hem en pandaberen. Op zijn kast waren ik denk wel 100 stickers geplakt van organisaties als het WWF. Hij had prachtige planten en er stond zelf een waterval meubel te sputteren. In Robin's geboortejaar, 1996, was hij in Nederland geweest om diverse natuurgebieden te bezoeken. We praatte hierover en over onze tijd in China. Het was een hele vriendelijke man en we mogen hem altijd benaderen met vragen en andere zaken.

Hierna dronken we thee met Xiaoying en bespraken we nog wat zaken voor onze zang analyse. Daarna gingen we nog even aan de slag. Maar om 13:40 stond er iets leuks op de agenda: thee shoppen! Omdat thee zo een groot deel uitmaakt van de Chinese cultuur en daarom ook van onze reis, wilden we graag wat Chinese thee mee naar huis nemen. Daarnaast kan ik jullie natuurlijk niet voor Chinese thee uitnodigen als ik daar geen bijpassende thee set heb. Dus we gingen op zoek. Lilly en een vriendin van haar gingen mee. We gingen met de taxi naar een GIGANTISCH winkelcentrum: 4 verdiepingen met alleen maar thee winkels. Dit had ik echt nog nooit gezien en ik ben er nog steeds verbaasd over. Ieder winkel had diverse thee sets te koop en daarnaast ontzettend veel thee. Witte, zwarte, groene, bloemen thee, noem het maar op. De witte thee wordt allemaal in ronde verpakkingen verkocht van +/- 500 gr en is erg duur. We gingen iedere winkel in om de thee en thee sets te vergelijken. In elke winkel mochten we proeven, wat erg fijn was om een beetje idee te krijgen van wat we wilden. Het was een beleving op zich.

We werden door iedereen vriendelijk geholpen en Lilly en haar vriendin vertaalde alles. Omdat het lastig te zien is of een thee set namaak of authentiek is, belde Lilly met haar vader. Een goede vriend van hem heeft zijn eigen thee winkel en heeft veel verstand hiervan. We stuurden veel foto’s van thee sets die we mooi vonden en hij zei dan of de prijs goed was en of het authentiek was. Robin kocht uiteindelijk een thee-set met een Chinees gedicht erop:

“Hoewel ik nu niet vlieg, zal ik naar de hoogste bergtop vliegen als ik wel zou vliegen”

“Hoewel ik nu stil ben, zal ik het hardste klinken als ik niet stil zou zijn”

Ik denk dat het in het Chinees mooier is dan zo in het Nederlands vertaald. Lilly en Robin dingde nog wat af en uiteindelijk had hij een prachtige thee set voor 140 yuan (+/- € 20). Ik had Fu Ding Chinese witte thee, narcissen thee en groene thee voor de thee-eieren gekocht. De vriend van Lilly’s vader zou haar nog wat foto’s van thee sets sturen die hij per post hierheen kan versturen. Via de Chinese post kost het maar 2 dagen om hier te arriveren en hij zou een mooie prijs maken. Nou, ik ben benieuwd. Ik zou er graag een met vogels of vissen op willen hebben.

In één van de thee winkels hoorde ik achter me een hele hoge “ni hao!”. Ik draaide me om maar er zat alleen een oudere Chinese meneer. Ik kon me niet voorstellen dat dat geluid uit hem kwam. Toen ik beter om me heen keek zag ik een vogelkooi staan op één van de tafels. Er zat een prachtige vogel in, maar wat was het sneu om hem in zo een kleine kooi te zien. Hij kon heel goed praten en praatte volle zinnen in Chinees. Ik stond er van te kijken. Het was een Grote Beo (Common Hill Myna, Gracula religiosa) en zoals ik eerder al schreef, is het (helaas) in China nog traditie om vogels uit het wild te vangen en in kooien te plaatsen.

De bovenste verdieping van het thee winkelcentrum stond, naast een aantal thee winkels, vol met Chinees meubilair. Prachtig! Ik zou het denk ik niet snel zelf aanschaffen, maar wat is het mooi om naar te kijken. Alles is van hout gemaakt en op prachtige manieren gesneden en verwerkt. Ook omdat het zo anders is van het Westerse meubilair, keek ik mijn ogen uit. Er waren veel tafels op maat gemaakt voor thee sets. Er is een rechthoek uit de tafel gesneden, waar de afdruipbak (die vaak ook van hout worden gemaakt) precies inpast. Daar komt de thee set op te staan. Ik vroeg me af of veel mensen zoiets in hun huis hadden staan. Lilly vertelde ons in ieder geval dat zij en haar familie niet graag theedrinken, ze vinden het gewoon niet zo lekker. Maar ik heb ook vernomen dat dit vooral traditie in het Zuiden is en dat veel thee sets daar vandaan komen.

Na het thee winkelen gingen we weer met de taxi naar de campus. Halverwege reed de taxi chauffeur verkeerd en midden op een druk kruispunt draaide hij 90 graden om. Dat was niet erg prettig, met al het hardrijdende verkeer om je heen. Er werd flink getoeterd van mensen die het (denk ik) ook niet helemaal snapte. Na 8 minuten waren we op de campus.

De thee belevenis had de hele middag gekost en om 18 uur spraken we af met Aaron om te gaan eten: PIZZA!!! We liepen naar een groot winkelcentrum dat een 20 minuten lopen is en buiten de campus ligt. Er was een pizza restaurant op de 1st floor (begaande grond). Omdat de kaart voor ons niet te lezen was en ze hier niet de pizza salami of Hawaï kennen, lieten we Aaron bestellen. Hij koos voor een pizza met vlees en een andere met vis. We hadden het over het verschil in opleiding tussen onze universiteiten. Hij vertelde dat hij het toepassen van de kennis in praktijk er mist. Hij zit nu in zijn tweede jaar en heeft nog nooit een experiment opgezet, practicum gehad of onderzoek uitgevoerd. Hij vertelde dat hij daardoor veel dingen vergeet, omdat hij er niet mee kan oefenen. Ze leren ontzettend veel over de mooiste dieren in het wild, maar komen er (in de eerste twee jaar in ieder geval) niet mee in aanraking. Dat lijkt me ook erg jammer. Xiaoying zei al vanaf het begin dat ze open staat voor feedback en dit is misschien wel iets wat we kunnen bespreken.

Toen kwamen de pizza's op tafel, yummmieee! De vlees pizza was versierd met een witte en bruine saus die in cirkels op de pizza waren gedaan. Het zag er mooi (en vooral erg lekker) uit. We kregen er sinaasappelsap bij en het was echt smullen. De vispizza had diverse zeevruchten als topping en was ook heerlijk. Robin en ik betaalden en we liepen terug naar de campus. Onderweg hadden we het, zoals meestal eigenlijk, over de verschillen tussen Nederland en China. Het was leuk om via "insiders" een beeld te krijgen van de cultuur en het dagelijkse leven van de Chinese mensen.

Omdat het vanmorgen zo vroeg was, waren we allebei uitgeteld. Het was inmiddels ook al laat en nadat ik nog even met m'n moeder en zus geskyped had, dook ik lekker mijn bed in. Morgen gelukkig een rustig dagje. Fijne middag allemaal en tot gauw! Liefs vanuit het (vandaag wel) koude Harbin!

1. Trijnie:
    12 april 2017
    Dat dat thee gebeuren zo een groot iets is daar.. apart. En al dat Chinese hout snijwerk qua meubels is inderdaad prachtig. Sommige dingen zou ik zelf wel willen kopen/hebben. Geniet morgen van een rustig dagje. En voor nu: slaap lekkerrr.
  2. Hans:
    12 april 2017
    Gaaf hoor vogels kijken in China. Veel vertrouwde soorten en veel vreemde. Die Blauwstaart ziet er spectaculair uit. Waarom staat er bij de Grijskapspecht een vraagteken? Jullie zijn over de helft van de reis en hebben al zoveel gezien en beleefd. Ben benieuwd wat jullie in de tweede helft zullen meemaken.