Dag 24: Weer een dag in het veld

3 april 2017 - Nanchang, China

Na de deegnoedels met gebakken ei als ontbijt, gingen we weer op pad. We boffen met het droge en mooie weer deze dagen. Dat geeft ons de gelegenheid om mijn gehele onderzoek uit te voeren. Iets waarvan we in het begin vanwege de overstroming dachten dat dat niet zou lukken. Het was warmer dan gisteren en dat maakt het ruim een uur op asfalt lopen wel pittig. Maar gelukkig hoeven we daar nog geen regenkleding en kaplaarzen aan. Ik verheug me wel op de volgende locatie, Panjin, waar we eind april naartoe zullen gaan en de laatste 20 opnames voor Robin's onderzoek zullen uitvoeren. Daar zijn de parasiet en muggen die knokkelkoorts overdragen gelukkig niet aanwezig en hoeven we die maatregelen niet meer te treffen.

Ik zit trouwens al een paar weken met een raadsel. Iedere ochtend om half 6 zingt er een vogel in het dichte struikgewas naast mijn raam. Ik heb hem toen we hier net een paar dagen waren opgenomen en ben sindsdien op zoek naar de vogelsoort die er bij deze zang hoort. Ik heb ook al hulptroepen ingeschakeld, zoals mijn vader, Xiaoying en Fong. Er kwamen meerdere opties, maar die blijken het geen van allen te zijn. Ik zal kijken of ik de opname kan uploaden, wie weet is er iemand die het wel weet!

Op de heenweg kwamen we twee vogels tegen die een vergelijkbare zang hadden. Maar na de opname ernaast af te spelen, bleek het helaas toch niet het geval. Het is volgens mij wel weer een nieuwe vogelsoort die we gesport hebben. Papa (of iemand anders), enig idee wat het zijn? Het zijn de vogels op de elektriciteitsmast. Ik kan de zwarte hals niet plaatsen.

Onderweg waren diverse lokale bewoners weer druk in de weer met het wilde gras. De kleine tuctucs werden zo vol mogelijk beladen. Ik kon me niet voorstellen dat het niet er allemaal af zou vallen als ze zouden gaan rijden. Maar daar was het volgende op bedacht: erop gaan staan en het aanstampen. Ook werden er hele touwconstructies aangelegd om de boel bij elkaar te houden. Een derde optie was twee bijrijders meenemen die erop gingen zitten. Het wilde gras haalden ze uit de gebieden langs de weg. Daar stonden ze met hun blote handen het gras met wortel en al uit de grond te trekken. Naast het wilde gras, werd er ook een waterplant meegenomen. Ik moet nog even aan Fong vragen, welke plant dit precies is. Het feit dat ze dit met hun blote handen uitvoerden en dus in direct contact kwamen met het water, verklaarde denk ik waarom een groot percentage van de bevolking op het eiland hier besmet is met de parasiet. Ik vroeg me af of dit komt door onvoldoende voorlichting.

Hierna gingen we verder bij locatie 2, waar we gisteren gebleven waren. Het was gelukkig wel meer bewolkt dan gisteren. De ochtend verliep wat stroef vanwege grasvogels die ineens weer stil waren als we de opname begonnen. Maar om half 5 hadden we toch weer 8 opnames gemaakt. Nog 5 te gaan morgen. Gisteren vertelde ik dat ik de zangvlucht zo leuk vind aan de grasvogels. Daar kwam vandaag iets bij. Zodra we een playback starten en op die manier een indringer simuleren, komen de vogels vaak op ons afgevlogen. Ze duiken dan voor op ongeveer 10 meter voor de speaker het hoge gras in. Dat zijn ze niet te zien, maar wel te horen! Je hoort ze namelijk door het gras waggelen en dit kunnen ze als de beste en ontzettend snel. Opeens duiken ze dan op nog geen meter afstand op. Sommige individuen waren we hierdoor voor meer dan 5 minuten kwijt.

Het was weer een lange dag geweest en we waren precies om 18 uur terug voor het avondeten. Er was al de hele dag veel vuurwerk te horen, vanwege het festival waarover ik gisteren al schreef om de doden te herdenken. Toen ik net even uit mijn raam keek, blijkt dat er ook een aantal mensen begraven liggen in het veld achter het veldstation. De graven zijn prachtig versierd met de felste kleuren nepbloemen. Om je een idee te geven van hoe dit eruit ziet, heb ik er een foto van gemaakt.

Ik ga nog even snel douchen (snel omdat ik precies 4 minuten warm water heb, wat trouwens precies lang genoeg is als je er eenmaal aan gewend bent) om het DEET, zonnebrand en zweet van me af te spoelen. Morgen ook maar weer een was doen. Met dit warme weer droogt dat gelukkig vlug. En vrijdag avond vliegen we alweer naar Harbin. Om op 20 kg bagage uit te komen, wordt nog even passen en meten. De kaplaarzen en regenkleding willen we voor de zekerheid nog wel even meenemen. Maar dat zien we dan allemaal wel. Voor nu, fijne middag allemaal en tot morgen!

1. Karline:
    3 april 2017
    De boeren maken kennelijk ook gebruik van het droge weer om gras in te slaan. Ik vraag me af hoe ze het vers houden als ze hetvoorconsumptie gebruiken. Fijn dat jullie alweer zoveel opnames hebben.kunnen maken! Prachtige kleuren op de graven; inspirerend voor de armbandjes. Slaap lekker, Sophie. Ik tel de dagen.
  2. Tanja:
    Lieve Sophie
    Wat schrijf je leuk en interessant wat je allemaal meemaakt in het verre China, wat een bijzondere vogels! En het klinkt ook als hard werken. ik leef met je mee hier in het nederlandse drukbevolkte landschap. Geen noedels met ei maar bruin brood en nutella. Liefs van Tanja
  3. Trijnie:
    3 april 2017
    Je hebt weer een drukke dag achter de rug. Geniet van een heerlijke nachtrust. En dan op naar de volgende dag. Succes weer.