Dag 20: Storm, regen en onweer

30 maart 2017 - Nanchang, China

Vanmorgen werd ik precies om 8 uur wakker toen we voor het ontbijt geroepen werden. Snel aankleden. We aten weer deegnoedels met ei. Het was droog en benauwd warm vanwege een hoge luchtvochtigheid. Hmm.. Zouden we dan toch het veld in kunnen gaan? Na het ontbijt de weersverwachting per uur voor vandaag bekeken, maar helaas.. Toch regen en een gele waarschuwing voor onweer. We besloten wederom thuis te blijven. Omdat we allebei al 20 opnames hadden en dus een volledige dataset, konden we al beginnen met analyseren.

Ik kwam er snel achter dat het een hoop werk is. In iedere opname stonden werd er minimaal 50 keer gezongen. Voor het analyseren moet je ieder stukje zang apart analyseren. Dit houdt in de totale duur bepalen, maar in mijn geval ook de duur van de trill en de warble (de twee verschillende zangdelen). Daarnaast zijn de aantekeningen van het gedrag die we in het veld hadden gemaakt, ook van belang. Vooral wanneer de buren luid aanwezig zijn op de opnames, is het lastig om die zang te onderscheiden van de zang het individu zelf. Maar dankzij de opgeschreven tijdstippen van ieder zangstukje is deze puzzel gemakkelijk op te lossen. Ook staan er in de aantekeningen of de zang in zangvlucht werd uitgevoerd of zittend. En soms produceerden de grasvogels hele lange, losse trillers (dus zonder warble).

Tegen de lunch was ik nog niet eens klaar met de eerste opname. Maar ik had ook veel tijd besteed aan het Excel document, waar alle gegevens in komen te staan. Hiermee ga ik dan uiteindelijk statistische testen uitvoeren. Als dit Excel format eenmaal opgezet is, zullen de volgende opnames een stuk sneller gaan (hoop ik haha).

Om half 1 stond de lunch klaar. En ons lievelingsgerecht stond er ook bij: aubergines in een hele lekkere marinade met wat vlees. We gaan Antie morgen om het recept vragen. Ze wilt ons graag een aantal typisch Chinese gerechten leren koken, dat vertelde Xiaoying toen ze hier nog was. Ook de gebakken, gezouten pinda's stonden erbij. We kunnen allebei al goed met stokjes overweg, want de enkele pinda's en soms zelfs twee tegelijk, gingen er in een rap tempo doorheen.

Na de lunch ging ik weer aan de slag met de opnames analyseren terwijl het buiten los barstte: storm, onweer en regen. Ook nu nog spookt de wind door de kieren van mijn deur en ramen heen. Ik heb maar een muziekje aangezet, want ik vind het een griezelig geluid. Op de een of andere manier was ook de watertoevoer ermee gestopt, want we hadden voor een paar uur geen stromend water. Gelukkig hadden we nog een fles CocaCola staan.

Robin is gisteren uit zijn regenbroek gescheurd, dus die vroeg aan Fong of hij mee wilde naar het lokale supermarktje, waar we de regenkleding na aankomst hadden gekocht. Maar hij had helaas geen tijd, het was druk. We hadden namelijk bezoek van mensen van het andere onderzoeksstation en er werd een presentatie gehouden in een chique zaal hier. Gisteren gluurde ik in een andere kamer naar binnen en daar stond een heel miniatuur model van het natuurgebied. Snel maar eens vragen of we een keertje mogen rondneuzen. Fong vertelde dat dit station ook veel betekent in voorlichting en onderwijs over het gebied en haar ecosysteem. Er komen jaarlijks, net als ons, veel studenten onderzoek doen in het gebied.

De tijd vliegt als je drukt bezig bent, want het was alweer tijd voor avondeten. De drie gasten aten ook mee. Ik herkende één man, hij was de baas van het andere veldstation. Hij had ons een keer een lift gegeven. Het blijft erg gek om de gesprekken totaal niet te kunnen volgen. Vooral omdat wij emotie geven aan zinnen door de intonatie, terwijl in het Chinees ieder woord een andere intonatie kent. Uit de gebaren die af en toe geuit werden, was het makkelijker iets af te leiden.

Vanaf morgen krijgen we gelukkig weer een aantal hele mooie dagen. Ik hoop dat het met de warme temperaturen die eraan komen, een beetje uit te houden is in het veld. Komende drie dagen gaan we sowieso nog op pad om op te nemen en daarna is het weer even kijken wat het weer doet.

Ander leuk nieuws is dat we volgende week vrijdag of zaterdag gaan verkassen! We hebben allebei veel zin in een nieuwe omgeving (die hopelijk iets minder op NL lijkt haha). Omdat de grasvogels nog niet in de volgende locatie zijn gearriveerd, is er daar voor ons ook nog niet zoveel te zoeken. We vliegen dus eerst naar Harbin. Dat wordt weer even wennen aan het koudere weer! Wie weet kunnen we gaan skiën! Xiaoying vertelde ons dat het een wintersport gebied is. We zullen in Harbin de campus gaan bezoeken van de Northeast Forestry University. We zijn hier uitgenodigd om een presentatie te geven aan een groep Chinese Bachelor studenten die nog geen ervaring hebben met veldwerk. Daarnaast zijn er een paar uitstapjes gepland, zo gaan we een tijgerpark bezoeken en een aantal onderzoeksstations van de Universiteit.

Daarna is het hopen dat de grasvogel gauw arriveren in het rode moeras van Panjin. Ze worden rond begin-midden mei verwacht en aangezien we 12 mei al naar huis vliegen, kan dit nog wel eens krap worden. Het scheelt dat we mijn onderzoek volledig hier kunnen afronden, daardoor hoeven we alleen nog 20 opnames te maken voor Robin's onderzoeksvragen.

En daarna vertrekken we voor Beijing (Peking). Als we na de 20 opnames nog tijd over hebben, willen we de verboden stad en de Chinese muur gaan bezoeken. Die staan nog zeker op ons lijstje.

Morgen weer een hele dag op pad en terwijl de wind doorgaat met spoken, ga ik proberen te slapen. Ik wens jullie allemaal een fijne middag in NL! Veel liefs vanuit China :)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Trijnie:
    30 maart 2017
    Je wilt dat de volgende locatie niet zo op Nederland lijkt. Dit natuurlijk ivm het weer..
    En alweer noedels als ontbijt... komt het al een beetje de neus uit..?..hahaha Of valt het mee? En dat recept van aubergine, ik hou me aanbevolen. Hoop voor jullie op beter weer. Slaap lekkerrr
  2. Karline:
    30 maart 2017
    Jullie schieten flink op met het onderzoek, op deze manier. Fijn! Heb je straks meer tijd voor ons als je terug bent. Grapje, hoor.
    Fijn vooruitzicht om naar een andere locatie te gaan, hoewel me dit wel een prima onderkomen leek, met Antie en Oncle om jullie te bedienen.
    Nog maar snel een kookcursus bij Antie regelen. Het is hier vandaag prachtig en warm weer geweest en Emma en ik zijn naar het tuincentrum geweest om violen en vergeet-me-nietjes te kopen. Hopelijk is het morgen bij jullie ook beter weer.
    Liefs.
    Karline
  3. Iris:
    Hoi Sophie,

Wat fijn dat je al zo ver bent met je onderzoek! De Chinese aubergines klinken erg lekker, ik ben benieuwd naar je recept:). Heel veel succes met de laatste week op deze locatie!
  4. Rhiana Morris:
    2 april 2017
    De nieuwe locatie en Beijing lijken me geweldig! En kom je als je terug bent een keer Chinees koken voor mij en de meiden? Hihi