Dag 18: Vogellijst en rust

28 maart 2017 - Nanchang, China

Van mijn neef Stef kreeg ik het verzoek om de vogelzaken voortaan dik gedrukt in mijn verhalen te zetten. Hij is de neef waar ik eerder over schreef, die onderzoek doet naar de Grauwe Klauwier (Lanius collurio). Hij heeft hierover ook meegewerkt aan een boek: De Grauwe Klauwier (https://www.bol.com/nl/p/de-grauwe-klauwier/1001004011585606/?suggestionType=typedsearch).

Het leek me (voor de geïnteresseerden) leuk om een vogellijstje te maken van de vogels die we tot nu toe hebben gespot in het Poyang Lake Nanji Wetland National Nature Reserve:

• Chinese Grasvogel (Locustella pryeri sinensis, Marsh grassbird)
  • Zijdespreeuw (d; Red-billed starling)
  • Chinese Buulbuul (Pycnonotus sinensis; Light-vented bulbul)
  • Witte Kwikstaart (Motacilla alba leucopsis; White wagtail)
    • Ondersoort Witte Kwikstaart (Motacilla Alba Ocularis)
  • Spiegelroodstaart (Phoenicurus auroreus; Daurian redstart)
  • Dayallijster (Copsychus saularis; Oriental magpie robin)
  • Blauwe Kiekendief (Circus cyaneus; Northern Harrier)
  • Siberische Witte Kraanvogel (Grus leucogeranus; Siberian Crane)
  • Fazant (Phasianus colchicus; Ring-necked Pheasant)
  • Langstaart Klauwier (Lanius schach; ​Long-tailed Shrike)
  • Zwarte Ruiter (Tringa erythropus; Spotted Redshank)
  • Waterpieper (Anthus spinoletta; Water Pipit)
  • Pacifische Waterpieper (Anthus rubescens; Buff-bellied Pipit)
  • Kleine Zilverreiger (Egretta garzetta; Little Egret)
  • Kwartel (Coturnix coturnix; Quail)
  • Kuifmaina (Acridotheres cristatellus; ​Crested Myna)

Helaas nog niet van alle soorten foto's kunnen maken, maar dit gaan we zeker proberen.

Vanmorgen was ik weer vroeg wakker en heb ik mij klaargemaakt voor een nieuwe dag in het veld. Onze voorraad eten was weer aangevuld, dus dat kon ook mee voor de lunch. Om half 9 stond het ontbijt klaar, weer rijstnoedels. Flink ontbeten, omdat we straks weer een uur naar de op één na verste locatie moeten lopen. Toen we klaar waren met ontbijten, begon het met regenen, stormen en onweren. Dit was niet voorspeld. We besloten vandaag hier te blijven, in het onderzoekscentrum. We waren beide ook wel toe aan een dagje rust, dus het kwam niet verkeerd uit. Alleen was het te hopen dat het water niet te snel zou stijgen, zodat we morgen en overmorgen wel weer het veld in kunnen gaan.

Mijn kamer was erg stoffig en ik besloot die schoon te maken. Dat ging met een zelfgemaakte bezem van Anti en een blik. Daarna nog even met de dweil eroverheen en alles was weer spik en span. Verder had ik nog genoeg te doen voor mijn onderzoek. Omdat er prachtig weer aankomt vanaf dit weekend, hoop ik naast mijn 20 trill playbacks, ook nog 20 warble playbacks te doen. Deze kon ik alvast in elkaar zetten. Ook kon ik de opnames van de afgelopen twee dagen alvast analyseren. Maar eerst nog even een paar armbandjes knopen en nog wat afleveringen terugkijken die ik had gemist.

Om 12 uur werden we geroepen voor de lunch. We hadden weer bezoek, van twee mensen van het andere onderzoekerscentrum hier in de buurt. Vorige keer toen ze er waren, hadden we dat uitgebreide diner met het vele malen proosten. Dat herhaalde zich vandaag, maar dan tijdens de lunch. Er werd weer volop alcohol geschonken, maar deze keer geen Chinese wijn (wat 40% alcohol bevat), maar Chinees bier, wat slechts een tiende daarvan bevat aan alcohol. De flesjes bleven maar komen en ik geloof dat Robin er wel drie op had. Het waren halve liter flesjes, dus ik denk dat iedereen de rest van de middag veel moet plassen. Ik hield het samen met Yang bij Pepsi. Wel een paar slokjes geproefd natuurlijk, erg anders dan het bier in NL, veel zoeter en lichter qua smaak. Ik vond dat wel lekker. Opnieuw werd er bij iedere slok geproost. Deze keer alleen niet zo uitgebreid, met opstaan en buigen, als vorige keer. Antie had uitgebreid gekookt en zette halverwege koeientong op tafel. Eerste keer dat ik dat proefde was in het restaurant waar een vriendin van mij werkt. Deze keer was het iets taaier, maar de smaak was goed.

Na een uur uitgebreid geluncht te hebben, ging ik aan de studie. Dan kan ik vanavond na het eten lekker vroeg naar bed. Morgen alweer 2,5 week voorbij, de tijd vliegt. Ik hoop dat het allemaal goed met jullie gaat in het zonnige NL. Geniet van het mooie weer!

1. Trijnie:
    28 maart 2017
    Ik ging ervan uit dat als je het daar zo goed had qua eten, dan ook dat je niet zelf hoefde schoon te maken.... hahaha. Hier inderdaad genoten van het heerlijke weer. Lekker op het fietsje met de haren in de wind.. beetje kleurtje vangen.
  2. Josine:
    28 maart 2017
    Wij hebben in Londen bij een Chinees bun (broodje)-restaurant gegeten en ik moest aan je denken..Wij hebben o.a. gemarineerde gefrituurde eendentongetjes gegeten. Smaakte lekker maar als ik er over nadenk..... Hoop dat jullie er morgen weer op uit kunnen!
  3. Stef:
    29 maart 2017
    Heee sophie. Wanneer je ooit weer een keer grondbroeders als ganzen, hoenders of eenden per ongeluk van het nest trapt is het verstandig om het nest met het aanwezige dons af te dekken. Dit doen ze namelijk zelf ook wanneer het ze van het nest moet om voedsel te zoeken. Dan is het legsel lastiger te vinden door rovers en blijven de eieren lekker warm. Dank voor de vetgedrukte vogeldingen! Mijn vijf maanden veldwerk zijn ook weer begonnen. Niets leukers en avontuurlijker dan in het veld zijn. Opneemze en genietze