Dag 17: Nog meer opnames

27 maart 2017 - Nanchang, China

Vanmorgen was ik gelukkig niet zo vroeg wakker als gisterochtend. Het zou een warme dag worden vandaag dus ik kleedde me luchtig aan. Ik had nog een licht blauwe katoenen broek meegenomen (qua kleur niet ideaal met al die modder, maar qua luchtigheid zeker wel). Verder alleen een korte mouwen shirt onder mijn luchtige, water- en winddichte jasje. Gisteren had ik het erg heet, dus ik probeerde dat vandaag te voorkomen.

Ik schreef vast in mijn labjournaal wat we vandaag zouden gaan doen en kookte water om mee te nemen. Ik smeerde me in met zonnebrand factor 50 en pas een uur later met DEET (als je het tegelijk op doet, heft het de werking van beiden op). Nog even ontbijten en ik was er klaar voor. We hadden helaas niet zoveel eten meer over voor de lunch in het veld: 1 appel, een pakje sultana's en een pakje wasa crackers. We wilden weer verder opnemen in de verste locatie (nummer 3) en daarom in het veld lunchen. We hebben daarom maar extra veel ontbeten. Vandaag hadden we iets anders voor ontbijt, geen rjistsoep en ook geen deegnoedels, maar rijstnoedels! Deze zijn rond ipv plat en deden me qua vorm erg denken aan spaghetti. Ze waren was qua structuur wat harder dan de deegnoedels, maar erg lekker. Fong vertelde dat dit veel gegeten wordt in deze regio van China en dat we dit in het Noorden waarschijnlijk niet meer zullen eten. Na twee grote kommen rijstnoedels gingen we op pad.

Na een uur lopen waren we op de locatie. Onderweg kwamen we veel dorpelingen tegen die wild gras aan het verzamelen waren uit het veld. Dit wordt hier veel gegeten. Het wordt zo de busjes opgegooid of eerst in zakken gedaan en dan ingeladen. Je kunt wel zien dat niet iedereen maatregelen treft tegen de parasiet. Zo stond er een man met zijn blote handen het gras te plukken. Anderen waren van top tot teen ingepakt met rubberen lagen. Robin en ik waren wel de enige met smurfblauwe broeken en vielen dan ook lekker op.

De zon scheen al de hele ochtend, maar hierbij was wel een flinke wind aanwezig. Dat maakte het erg aangenaam, omdat de zon al erg sterk is. Voor het opnemen was het helaas minder prettig, omdat de wind veel ruis veroorzaakte op de opnames. We probeerden zoveel mogelijk met onze rug in de wind op te nemen, maarja, soms vliegen de vogels net de andere kant op.

Helaas verliepen de opnames niet zo vlot als gisteren en de dagen daarvoor. De grasvogels leken er geen zin in te hebben vandaag. Iedere keer als we net helemaal klaarstonden met alle apparatuur, labjournaal en stopwatch, hielden ze op met zingen. Dit gebeurde vandaag zo een acht keer. Gelukkig hebben we uiteindelijk nog zes opnames kunnen doen vandaag en dat komt neer op een totaal van 14 opnames voor mij. Nog maar zes te gaan!

Na de 6e geslaagde opname van vandaag was er alweer een hele dag voorbij en kwamen we precies om 18 uur bij het onderzoekerscentrum aan. Onderweg boden meerdere mensen ons een lift aan. Het was een hele mooie begin van de avond, met de zon die al wat lager stond. Prachtig licht geeft dat. We vonden het helemaal niet erg om terug te lopen. Onderweg kwamen we nog een oude bekende tegen, de golden retriever - Welsh corgi straathond die al twee keer met ons is meegelopen. Blijkbaar had hij er ook weer een hele dag opzitten en samen liepen we terug. Als we weer stopten om foto's te maken van een vogel, bleef hij netjes op ons wachten. Toen we bij het onderzoekerscentrum aankwamen, wachtte hij tot we binnen waren en liep hij op z'n gemak weer verder.

Iedereen was weer terug om de werkweek te beginnen. De baas en Yang hadden boodschappen voor ons meegenomen. Weer heerlijk verse broodjes en fruit. Wat fijn dat dat zo kon. Xie xie! Met z'n allen hebben we avond gegeten. Rijst met diverse bijgerechten. Na zo een karige lunch, smaakte het extra lekker.

Nu met de benen omhoog. Ik merk dat ik moe ben, want ik heb moeite om mijn ogen open te houden. Het zijn intensieve dagen, maar wel erg leuk om met dit onderzoek mee bezig te zijn. Als het allemaal goed gaat en het weer meezit, zullen we morgen mijn 20 opnames afmaken. En dat voor de overstroming. Wat fijn dat het toch nog lijkt te gaan lukken! Het water leek vanmorgen weer een paar cm gestegen te zijn, maar toen we terug liepen was er ook weer een hoop opgedroogd. Het blijft lastig om in te schatten.

Fijne maandagmiddag allemaal en tot morgen weer! Liefs uit het verre China

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rhiana Morris:
    27 maart 2017
    Wat een intensieve dagen maar wat ongelooflijk gaaf dat het onderzoek zo goed verloopt en je zo geniet van alle kleine wonderen in de natuur! :)
  2. Ingrid:
    27 maart 2017
    Hoi Sophie, fijn dat je opnames goed gaan. Beetje jammer dat het zo ver lopen is, dat maakt het wel intensief. Wat een mooie foto's weer. Hans heeft weer veel op te zoeken :-). Leuk dat je ook geluid stuurt, dat kan hij trouwens niet zo makkelijk vinden. We genieten lekker mee! En ik leer er veel van. Veel succes morgen. Groet, Ingrid
  3. Tineke:
    Leuke foto's vandaag!
  4. Hans:
    27 maart 2017
    Goed om te lezen dat jullie goed op schema liggen. Hopelijk krijgen jullie binnenkort nieuws wanneer jullie naar het noorden kunnen verkassen.
    De vogels: volgens mij zit op het dak de Chinese Buulbuul (Pycnonotus sinensis; light-vended bulbul); op de draad de Zijdespreeuw (Spodiopsar sericeus, Red-billed Starling) en aan het water een donkere variant van de Witte Kwikstaart (Motacilla alba leucopsis, White wagtail). Ik neem aan dat de volgens in vlucht jullie onderzoeksvogel is. De eerste foto lijkt mij een klauwier, maar de foto geeft te weinig informatie.