Dag 14: Regen, maar vanaf morgen zon!

24 maart 2017 - Nanchang, China

Vandaag begon droog. Ik was vroeg wakker en hoorde dat Robin ook al wakker was. Omdat het droog was en het waterpijl steeds verder stijgt, leek het me een goed idee zo snel mogelijk naar buiten te gaan om verder opnames te maken. Helaas waren we gisteren in de modderbende van onze derde locatie de speaker bamboe stok vergeten. Gelukkig is er hier genoeg bamboe en we vroegen aan Fong een nieuwe stok. Hij hakte er ter plekke één voor ons. De speaker moest op een hoogte van 1 meter hangen. Met het rode touw dat we in de lokale supermarkt hier hadden gekocht maakten we een lus waar de speaker aan kon hangen.

Toen hebben we ontbeten samen met Fong. Alle anderen waren gisteravond voor het weekend naar huis gegaan. Net toen we alle regenkleding weer aanhadden en naar buiten liepen, begon het te hozen. Met dit weer heeft het weinig zin om het veld in te gaan. Daarnaast stijgt het water snel en is het verstandiger om in het onderzoekerscentrum te blijven. Omdat we ons eerst richten op Robin's algemenere onderzoek, had ik helaas niet veel te doen vandaag. Ik heb met Robin naar de opnames gekeken en ik kon van een aantal opnames mooie trill fragmenten knippen die ik voor mijn onderzoek wil gaan afspelen in het veld.

Helaas bleek er geen einde te komen aan de regen. Dus ik heb de rest van de middag armbandjes geknoopt en nog wat afleveringen van Floortje naar het einde van de wereld gekeken. Toen het rond 17 uur nog lichtjes regende, besloot ik naar de eerste, dichtstbijzijnde locatie te lopen. Die lijkt het snelste onder water te lopen. Ook het water voor het onderzoekerscentrum was al een gigantisch meer geworden en stond hoger dan gisteren. Bizar om te zien hoe snel dat gaat. Toen we over de brug liepen zagen we alleen maar water om ons heen. De weg was gelukkig nog niet onder water, maar dat zal ook niet lang meer duren. We zagen het hogere riet van de territoria van de grasvogels die we gelokaliseerd hadden boven het water uitsteken. Een Siberische kraanvogel zweefde over het ondergelopen gebied heen, het was een mooi gezicht. Wat een grote vogel. Twee blauwe kiekendieven waren een groep fan-tailed warblers aan het opjagen.

Wat een tegenvaller dat het zoveel sneller is gegaan dan we vooraf dachten. De kans is klein dat we hier voor mij nog opnames kunnen maken. Maar de wekker gaat morgen om 6 uur en we gaan zeker proberen nog zoveel opnames te maken als we kunnen. De grasvogels van onze volgende locatie in het noorden zullen pas mei-juni arriveren. Waarschijnlijk zullen we eerst een tussenstop in Harbin maken om de universiteit, het tijgerpark en een aantal onderzoekscentra in de buurt te bezoeken.

Vanaf morgen krijgen we vier prachtige en droge dagen met veel zon. Dinsdag wordt het zelfs 25 graden. Na een storm en regenachtige dag vandaag is dit bijna niet voor te stellen. Het weer lijkt hier veel wispelturiger dan in NL. We verheugen ons erg op dit mooie weer.

Tijdens het avondeten vertelde Fong dat de dam voornamelijk gebouwd wordt, zodat het water wat eroverheen stroomt, meren achter de dam (aan de kant van het dorp) vormt waarin zomers gevist kan worden. De dammen worden ieder jaar verhoogd door de lokale boeren hier.

Het avondeten bestond vanavond uit bamboe, ei met tomaat, sperziebonen, lotuswortel, tofu en voor het eerst bloemkool. Alles was gecombineerd met vlees en natuurlijk mogen de rode pepers niet ontbreken. Wat boffen we toch met het lekkere eten hier.

Omdat de wekker morgenochtend vroeg gaat en we waarschijnlijk een lange dag voor de boeg hebben, duik ik vast mijn Chinese bedje in. Althans duiken... Het matras is zo dik als een goede boxspring in NL, maar er zitten volgens mij een paar houten planken in want het is erg hard. Vooral als ik zo in mijn bed zit, moet ik steeds even verzitten om mijn billen van zuurstof te voorzien. Verder slaapt het heerlijk gelukkig! Alvast een fijn weekend allemaal!

Ohja en zondagochtend even Vroege Vogels kijken! Twee medestudenten van mij, Laura en Zoë, gaan hun onderzoeksproject doen naar koolmezen in verschillende steden in NL. Gisteren zijn ze op stap geweest met een reporter van het programma. Ze gaan onderzoek doen naar het effect van antropogeen lawaai op de koolmezen. Hiervoor zijn ze trouwens nog op zoek naar nestkasten in stedelijke gebieden waar koolmezen in broeden. Robin en ik gaan het zeker meekijken vanuit China, Laura en Zoë!

1. Laura:
    Heey sophie!

Wat leuk, dankje voor je oproep :). Ik hoop maar voor jullie dat alles goed gaat met de vogels, en dat jullie nog goede opnames kunnen maken. Maar als het de komende dagen zulk warm weer wordt, zal het water dan weer dalen?

Jullie hebben wel geluk met jullie vogels die de hele dag door zingen. Koolmezen zingen heel vroeg. Vanmorgen begonnen we om zeven uur, en toen waren ze al klaar met zingen! Daarom heb ik mijn tijdschema verplaatst: ik leef 2 uur later. Elke keer als ik op de klok kijk tel ik er twee uur bij op :P. Dat betekent dat ik gister om 9 uur naar bed ben gegaan en vanochtend om 4 uur ben opgestaan, en ook steeds eerder eet dan alle andere mensen. Dat helpt wel, want ik ben veel minder moe dan zoë en eira. En dat betekent dat het tijdsverschil met china kleiner is geworden! Dit weekend gaan we naar zomertijd, dus wordt het tijdsverschil dan nog kleiner? Want is er zomertijd in china?

Behalve dat we zondag op de radio komen ben ik ook lid geworden van een facebookgroep, vogelaars heet het, en heb daar een oproep geplaatst. Ik ben al een aantal keer gebeld en ook door een oud vrouwtje van 84 dat niet alleen koolmezen in haar tuin had, maar ons ook een gratis vakantiehuisje aanbood omdat we zo vroeg moeten zijn! En toen stopte ze niet meer met praten over alle vogels in haar tuin, dat was wel grappig.

Ik vind het erg leuk om je blog te lezen en wat er allemaal gebeurt daar in china. Veel plezier morgen met het mooie weer!

Groetjes,
    Laura
  2. Rhiana Morris:
    24 maart 2017
    Wist niet dat het weer onvoorspelbaarder dan in Nederland kon zijn!!
  3. Rhiana Morris:
    24 maart 2017
    Ik ben benieuwd naar alle bijzondere gerechten zoals Lotus wortel, hoe smaakt dat? :)
  4. Trijnie:
    24 maart 2017
    Leuk om je weer te lezen. Jammer dat de regen jullie dwarszit. Maar ik lees dat het morgen beter wordt. Gelukkig. Hier is het prima weer. Het voorjaar zit er aan te komen.