Dag 7: Regen

17 maart 2017 - Nanchang, China

Vannacht heerlijk geslapen. Werd wel weer wakker met een ontzettend opgezwollen gezicht. Maar alle blaren waren dicht en nauwelijks meer zichtbaar. Wonderbaarlijk hoe sommige dingen zo snel kunnen genezen. Ik had honger. Misschien toch iets te weinig gegeten gisteravond. We werden om 08:20 uur geroepen voor het ontbijt door Antie. Ook al verstonden we er niks van, de gebaren zeiden genoeg. Het is een hele lieve vrouw. Ze woont hier op het erf, naast de poort. Ze werkt hier pas sinds 5 maanden en heeft ervoor schoonmaak werk gedaan en in restaurants gewerkt. Sinds ze hier is, heeft ze meerdere dingen opgezet voor het onderzoekerscentrum. Zo heeft ze een grote groente- en kruidentuin opgezet. Alles netjes in vakjes waarin onder andere prachtig grote kolen, bamboe, erwten, bonen en diverse grassoorten. Dit is mij helaas nooit gelukt met de kruidentuintjes van de appie.

Wow twee kommen rijst als ontbijt gegeten. Ik had zeker honger. Met een goed gevulde maag gingen we op pad. Alle lagen kleding gingen weer aan. We namen ieder een recorder en microfoon mee, zodat we vandaag konden beginnen met opnemen. Helaas regende het al toen we weggingen. Dit was voorspeld en daarvoor hadden we ervoor gekozen om vandaag dicht bij huis te blijven en naar locatie 1 (kwartier lopen) te gaan. We hoopten op kleine buien met daar tussen droge momenten. Dit gebeurde helaas niet. Het bleef aan een stuk door regenen. Zang opnemen onder een paraplu werkte helaas ook niet, de regendruppels die op de paraplu vielen, maakte teveel lawaai en overlapte met de zangfrequentie.

Het was inmiddels lunchtijd en we gingen terug. Weer heerlijk gegeten. Wanneer je zo in de regen door het veld banjerd, is het heerlijk als je drie keer per dag een warme maaltijd heet. De rode pepers zorgen ook wel voor wat innerlijke warmte.

Met het opnemen moesten we nog even wachten tot een droge dag. Tijdens onze pogingen tot opnemen in de ochtend, zagen we in de verte wel meerdere nieuwe individuen. Die zijn we 's middags afgegaan om toch nog wat uit de dag te halen. We hebben nu in totaal op locatie 1 maar liefst 26 individuen! Dit is erg fijn, vooral omdat het zo dicht bij huis is.

Het was alweer bijna etenstijd toen we aankwamen in het onderzoekscentrum. We hebben samen de zang die we opgenomen hadden geanalyseerd. Er zat helaas niet veel bruikbaars tussen. Een aantal hadden we er opgenomen met motregen, deze waren redelijk. Maar deze zullen we denk ik niet gebruiken.

Het avondeten was lekker. We aten maar met z'n vieren, omdat iedereen naar huis was voor het weekend. Alleen Antie and Uncle waren er nog, maar zij aten later. Vooral de vis, doperwtjes en het soya gerecht smaakte erg goed.

Helaas geen foto's gemaakt vandaag. Regen en apparatuur gaan helaas niet zo goed samen. Morgen gaat het weer de hele dag regenen. Opnieuw hopen we of wat droge momentjes om op te nemen. Xiaoying en haar man gaan morgen weer naar huis, wat in Harbin is. Daar gaan wij over 3 a 4 weken ook naartoe. Als zij weg zijn morgen, wordt het lastiger communiceren met de mensen die hier werken, maar we vinden vast wel een manier. Ik heb verschillende vertalingsapplicaties op mijn telefoon en Fong kan gelukkig Engels.

Terwijl de regen buiten doorgaat, ga ik lekker onder de wol. Alvast een fijn weekend en welterusten vanavond!

1. Annamara Wolf:
    17 maart 2017
    Erg leuk om je verhalen te lezen!! Hopelijk krijgen jullie snel weer wat zon!
  2. Tanja:
    18 maart 2017
    gelukkig zijn de blaren weer dicht!! Indrukwekkend om te lezen wat je allemaal meemaakt. Ik hoop dat de regen snel ophoudt.
  3. Trijnie:
    18 maart 2017
    Met pen en papier kan je ook ver komen. En daarbij, een hoop plezier om de communicatie "tekeningetjes". Hoop voor jullie op wat drogere tijden.