Dag 45: Veilig aangekomen in Beijing/Peking

24 april 2017 - Beijing, China

We zijn veilig aangekomen in Beijing/Peking! En wauw wat een indrukken al gedurende de taxi rit van 6 km tussen het treinstation en het hotel. Je kunt meteen zien dat het een oude stad is met veel geschiedenis, overal staan prachtige gebouwen, oude stadsmuren en poorten.

De reis verliep voor mij helaas niet zo vlekkeloos. Vannacht om 4 uur kreeg ik acute buikgriep. Ik denk dat ik misschien gisteren iets verkeerd heb gegeten, wellicht de dumplings. Ik ben erg blij dat we in het hotel zijn en voel me gelukkig al wat beter. Het hotel is in traditioneel Chinese stijl gebouwd (ik zal morgen wat foto's maken bij daglicht) en ligt midden in het centrum. Gelukkig zijn de kamers goed geïsoleerd en is het heerlijk stil. Ook hebben we airco, wifi, waterkoker (prioriteit in China) en eigen badkamer. Erg fijn om even bij te komen van de reis.

De eerdere reis verliep als volgt:

Nadat we om 8 uur de sleutel en het beddengoed hadden ingeleverd bij Antie, stond Raven stipt om half 9 voor het studentencomplex op ons te wachten. We namen een taxi naar het trein station. Helaas was het nog erg druk op de weg en deden we er ruim drie kwartier over. Ik was erg blij dat hij mee was om te helpen met alle bagage en de treintickets afhalen aan het loket. Uiteraard hebben wij zijn taxi terug betaald.

De trein vertrok om 10:37 van spoor 9a. Het was een gigantisch station. We werden al meteen benaderd door diverse mensen van de treinmaatschappij die aanboden om de koffers 20 minuten van tevoren voor ons in de trein te tillen (voor 20 yuan). Maar Robin zei dat het niet nodig was, hij wilde alles er wel in tillen.

Tussen het perron en de wachtruimte stonden diverse poortjes, die nog dicht waren. Maar al een half uur van tevoren begonnen mensen een rij te vormen. Omdat we niet wisten wanneer de poortjes open zouden gaan, sloten we maar aan. Uiteindelijk duurde het nog een hele tijd. Toen de poortjes eenmaal open gingen, was het duwen en trekken. Wat was iedereen ongeduldig! En dat terwijl er vaste zitplaatsen zijn. Ik snapte het niet zo goed.

De bagage paste allemaal goed in de rekken boven de stoelen. We hadden helaas geen plekken bij het raam. De rij aan de rechterkant bestond uit drie stoelen naast elkaar en Robin en ik zaten op de twee stoelen aan de kant van het gangpad. Aan de linkerkant was er een rij met twee stoelen. Het viel me op dat er ook diverse mensen zonder aangewezen plaats waren. Die gingen steeds op de lege stoelen zitten, tot er bij een station weer iemand instapte die tot de stoel behoorde. Ook in de tussenstukken zaten ontzettend veel mensen op de grond. In de rij voor ons wisselden drie mensen elkaar steeds af op één stoel.

Toen we Harbin uit waren, begonnen de eindeloze akkerlanden. Net zo uitgestrekt als je ze soms in Nederland ziet. Het was nog redelijk plat, af en toe een wat glooiend landschap. Naarmate de reis vorderde kwamen er meer en meer bergen en werd het groener. We kwamen diverse grote steden door en ook grote industrie gebieden. Het was een prachtige rit.

Na precies 8 uur reden we iets na half 7 Beijing binnen. Wat me meteen opviel: fietsers! Losse fietspaden met ontzettend veel fietsers. Dit heb ik nog niet eerder zo gezien. Omdat we veel bagage hadden en iedereen weer ontzettend aan het haasten was, deden we rustig aan. Maar dat haasten bleek niet voor niks te zijn. Al snel kwamen er twee medewerkers de stoelen omdraaien, zodat ze voor de volgende rit weer allemaal naar voren stonden gericht. Ook stapten de passagiers voor de rit naar Shenyang al in. We moesten ons ertussen wurmen om eruit te komen. Maar het was gelukt. Dit zullen we onthouden voor onze komende twee treinritten (naar Shenyang en terug naar Beijing).

Buiten stond Jiani op ons te wachten. Een ontzettend lieve vrouw, die met een Brits accent, prachtig Engels spreekt. Ze herkende ons meteen, wat ik knap vond, omdat ze alleen een foto van mij had gezien. Maar we waren een van de laatsten en we keken waarschijnlijk zoekend in het rond, dus ik denk dat het kwartje snel voor haar viel.

Morgen van 7 tot 9 kunnen we ontbijten en om 10 uur komt Jiani ons bij het hotel ophalen. We zullen de directe omgeving verkennen (voor mij wel prettig om even dicht bij het hotel te blijven) en misschien 's middags nog wat bezoeken. Eerst maar even goed slapen en hopelijk snel beter worden. Fijne middag en avond in Nederland en Frankrijk, tot morgen! Liefs vanuit Beijing!

1. Trijnie:
    24 april 2017
    O o, wat vervelend dat je met buikgriep de reis aan moest gaan. Beinvloed toch het volledige genieten. En dan die drukte.. Kan me dat ook wel heugen, dat dringen. En die stoelen omdraaien voor de reis terug. Dat heb ik nog nooit gezien. Gauw weer beter worden zodat je er volop van kan genieten.
  2. Ingrid:
    24 april 2017
    He wat jammer dat je buikgriep hebt. Hopelijk is het snel weer over. Beterschap. Mooi dat je een fijn hotel hebt. Ja, omdraaien van de trein stoelen: doen ze in Japan ook, maar daar gaat het automatisch geweldige uitvinding. Leuk dat je al weer gelijk putdeksels gefotografeerd hebt. Rust lekker uit, hopelijk ben je morgen beter.
  3. Gerard:
    24 april 2017
    Iets verkeerds gegeten is ons ook wel overkomen. Twee dagen last van an poeperitus, genoeg drinken en je bent er weer bovenop. Succes.
  4. Hans:
    25 april 2017
    Fijn dat er zoveel mensen met je mee leven. Het reizen als je ziek bent is alles behalve een pretje. Ik hoop dat je vandaag weer aan de beterende hand bent en kunt genieten van die oude stad.