Dag 44: Laatste dag in Harbin

23 april 2017 - Harbin, China

Vanmorgen werd ik weer om half 5 wakker, denkend dat het al 8 uur was. Toch maar weer even omgedraaid. Om kwart over 8 ontbijten en om 9 uur hadden we afgesproken met Aaron, Raven en Chuan Chen om hun onderzoeksvoorstellen voor het boeren zwaluw project te bespreken.

Ik las even snel de berichtjes van mijn ouders, die veilig gisteren (voor mij vannacht) veilig aan waren gekomen in het vakantiehuisje in Frankrijk. Het ontbijt bestond uit een rijstsoep met een zoet broodje erbij. Voor nog geen €1,- heb je een compleet ontbijt in de kantine. We kochten nog wat fruit en liepen naar het Wildlife College.

We waren wat te vroeg en haalden onze bureaus in het master kantoor vast leeg. We hadden er wat thee en bekers staan. Ook WC papier, omdat dit nooit op de toiletten in China te vinden is. Dit was één van de eerste tips voor ik naar China ging.

Om 9 uur begon de bespreking. Om de beurt presenteerde ze het onderzoeksvoorstel aan ons. Ik vond het grappig omdat wij nog maar 1,5 maand geleden hetzelfde hadden gedaan en nu aan de andere kant van de tafel zaten. We gaven onze feedback en stelden vragen. Ze hadden erg hun best gedaan en ik merkte dat ze zeker dingen uit onze lessen hadden opgepikt. Ik was stiekem wel een beetje trots.

Raven, de vogelliefhebber, die vorige week nog een week in bergen was om mee te doen aan een vogel tel wedstrijd (zoveel mogelijk vogel soorten tellen in een bepaalde tijd) en zesde werd (van de hoeveel weet ik helaas niet), vertelde ontzettend enthousiast over de boeren zwaluw. Hij gaf voor zijn onderzoeksvoorstel een algemene introductie over de vogelsoorten in Harbin en over de oorsprong van de boeren zwaluw. Het was erg interessant en ik luisterde er met veel plezier naar.

We werden verwend met cadeautjes. Van Aaron kregen we allebei een prachtig schrift met een harde kaft waarop bij mij een aquarel van een vis staat en op die van Robin planten. Van Chuan Chen kregen ik een prachtige kaart met een geschilderde Chinese Kraanvogel (Grus japonensis) met jong erop. Deze kaart is gemaakt door studenten van de kunstacademie van deze universiteit. Op de achterkant staat zowel in het Chinees als in het Engels informatie over de prachtige vogel. Xie xie!

Om half 1 waren we klaar met de bespreking en gingen we met z'n allen naar de kantine om te lunchen. We gingen op de begane grond dumplings eten! Ik koos voor dumplings met paddenstoelen erin. Gelukkig kon je hier wel diverse porties bestellen en ik bestelde de kleinste (dit bleek alsnog hartstikke veel te zijn). De jongens namen uiteraard de grotere portiers (13-15 dumplings!). Zoals gisteren in het hot pot restaurant mochten we zelf onze dip saus samen stellen. Erg lastig als je dit nog nooit (naja nu 1 keer eerder dan) hebt gedaan. Dan maar van alles wat en bij de anderen afkijken. Je kon kiezen uit olijfolie, knoflook, rode pepers en truffelolie. Maar wat is de goede hoeveelheid van alles? De rest van de middag merkte ik dat ik toch net iets te veel knoflook erin had gedaan...

De dumplings waren heerlijk en goedgevuld liepen we terug naar het kantoor. De drie jongens gingen terug naar hun kamer omdat ze nog een experiment moesten doen 's middags. Maar we spraken af om 's avonds voor de laatste keer in Harbin met ze te eten. Robin en ik moesten nog wat dingen over het analyseren van de opnames met Xiaoying bespreken. Maar hier hadden we niet al te lang voor omdat we om 2 uur met Alisa hadden afgesproken om haar onderzoeksvoorstel te bespreken.

Alisa biechtte gisteren al aan me op dat ze helemaal geen zin had in het project, vooral omdat ze het ook zo druk heeft met haar andere vakken. Ze had de proposal dan ook niet afgekregen, maar Xiaoying vond het niet erg. We hebben het samen besproken om haar goed op weg te helpen.

Daarna hebben we nog het een en ander besproken (natuurlijk terwijl we thee dronken). Xiaoying gaat morgen met een aantal master studenten naar een onderzoekscentrum om daar een presentatie te geven. Het is 6 uur reizen met de bus, dus ze blijven een nachtje slapen. Bizar idee, omdat je na 3 a 4 uur rijden Nederland al uit bent! Omdat ze morgen geen tijd heeft om ons op de trein te zetten, gaat Raven met ons mee. Hij haalt ons om half 9 op en zal ons helpen met het inleveren van de sleutel en de pas om het studentencomplex binnen te komen.

Xiaoying en haar man zullen vrijdag al naar Panjin gaan om vast te kijken of de vogels gearriveerd zijn. Wij zullen zondag met de hogesnelheidstrein vanuit Beijing naar Panjin reizen. Het was vanmiddag dus nog geen definitief afscheid van hen.

Na de bespreking gingen we terug naar onze kamers om verder in te pakken. Dat werd al wat lastiger met al die souvenirs. Maar gelukkig past het nog goed. Ik hoop dat dit na Beijing ook nog geldt... Het scheelt gelukkig al een hoop dat we de binnenlandse reizen met de trein doen, omdat hier geen bagage limiet van 23 kg geldt. Dit zal nog even spannend worden 12 mei op het vliegveld voordat we naar huis vliegen.

Om 18 uur gingen we avond eten met Alisa, Aaron en Chuan Chen. We kozen voor rijst en diverse bijgerechten. Het viel ons op dat we echt twee keer zoveel kregen als de anderen. Alisa zei dat dit waarschijnlijk komt omdat ze ons mooi vinden en graag willen laten genieten van het eten. Poeh, voor mij was het wel wat te veel hoor. We hadden leuke gesprekken over Nederland en ze vertelden hoe graag ze ons zouden willen bezoeken. Ik hoop ook echt dat dit in de komende jaren geregeld kan worden.

Na het eten kochten we nog wat fruit, brood en drinken voor morgen in de trein. Ze liepen met ons mee naar ons studentencomplex en hier namen we afscheid van elkaar. Ik heb wel even op m'n lip gebeten. We hebben de afgelopen weken zo intens met elkaar opgetrokken en ik zou nog zo graag hier blijven om het boeren zwaluw project met ze af te maken, maar we hebben ons eigen onderzoek (en hoofddoel van deze reis) natuurlijk ook nog. Ontzettend lieve mensen en we houden zeker contact met ze! Als we in NL zijn, komt er in ieder geval een groot pakket met tulpenbollen, kaas en andere Hollandse souvenirs richting China.

Ik werd gebeld door mijn moeder. Paniek in Frankrijk omdat de wifi het al de hele ochtend niet deed. Bellen kost maar liefst € 2,29 per minuut (en gesprekken worden natuurlijk op hele minuten afgerond). Ik schrok wel even, omdat ik wist dat ze alleen in noodgevallen zou bellen. Maar, het was (gelukkig) alleen de wifi. En omdat ze in een dal zitten, hebben ze ook nauwelijks bereik en kwamen de smsjes niet aan. Gelukkig bleek het een storing te zijn en deed de wifi het net wel even. We hebben met z'n allen (m'n ouders, Emma en Onne) kunnen Skypen. Ook kreeg ik even een rondleiding binnen en buiten het huisje. Was ik er toch even bij. Ze hebben ontzettend veel vogels in de achtertuin. Mijn vader moest de Skype sessie dan ook even onderbreken om een groene specht te bewonderen die voorbij kwam.

Ze hebben ook een prachtig grasveld met paardenbloemen naast het huisje. Wat jammer dat mijn konijntje Peer niet mee is, die had dat heerlijk gevonden. Maar hij is in zeer goede handen van mijn vriendin Itzel, die voor hem deze week in ons huis verblijft (verder is Peer helemaal niet verwend hoor). Ik kreeg ontzettend leuke foto's en filmpjes van haar doorgestuurd. Dankjewel!!

De dag is voor mij alweer bijna om en ik ga nog even de laatste spullen inpakken. Het moet nog even tot me doordringen dat we morgen naar Beijing gaan. Wat een avontuur zal dat weer worden. Ik wens jullie een fijne middag in NL (en Frankrijk) en tot morgen vanuit Beijing! :)

1. Sonja:
    23 april 2017
    Telkens als ik foto's of verhalen van je lees zou ik er een Like bij willen zetten. Dat gaat niet, dus maar zo.
    Nog een bomvolle interessante tijd gewenst!
    Groetjes, Sonja
  2. Trijnie:
    23 april 2017
    Je hebt het over wc-papier. Vervelend als je mis grijpt. Wij hebben altijd een rol bij ons als we trekken. Ben benieuwd naar die kaart die je gekregen hebt.. O ja, misschien ideetje: pakketje maken en dan de kadootjes en datgene wat je niet meer nodig hebt opsturen naar Nederland. Om de kilo's te drukken. Voor morgen: leuke reis toe gewenst , geniet ervan. En we wachten weer op verdere verhalen. Met groetjes van hier.
  3. Laura:
    24 april 2017
    Hey Sophie en Robin!

Ik dacht ik schrijf maar weer eens een update over hoe het hier in Leiden gaat met jullie medestudenten! Helaas weet ik niet veel over wat er echt bij ons op de universiteit gebeurd, omdat we nog steeds bezig zijn met ons veldwerk en ik dus nauwelijks op het sylvius ben. Wel kan ik jullie vertellen dat we moestuintjes van de Albert Heijn aan het kweken zijn in de vensterbank, dus misschien als jullie terugkomen hebben we wel een hele moestuin :).

Met ons onderzoek zijn we aardig op weg. We hebben al veldwerk gedaan in Arnhem, Bergen op zoom, Amstelveen, Rotterdam, Utrecht en deze week gaan we meten in Nijmegen en het Gooi. Dan volgende week in Den Haag en dan geloof ik dat we klaar zijn met de playbackexperimenten. De eieren van de koolmezen zijn nu aan het uitkomen, dus we gaan nu ook beginnen met novel-object testen. Bij de plus krijg je bij zoveel boodschappen een smurfenpoppetje, en die gaan we onder andere gebruiken als novel object haha!

Vandaag zijn we op pad geweest met Leo, een man van een vogelwerkgroep in Nijmegen. Hij heeft ons verschillende nestkastjes laten zien van koolmezen, en daarom weten we nu dat de eieren aan het uitkomen zijn! Hij opende namelijk alle nestkastjes voor ons zodat we de jongen konden zien zitten. Op één nest zat zelfs nog een koolmeesje te broeden die niet wegging toen we het nestkastje open deden.

Hebben jullie ons op tv gezien met wifi? Het was best gaaf om op tv te zijn, en ik ben zelfs al een keer herkend door iemand op een camping met een passie voor vogels. Hoewel ik niet altijd al je blogs kan lezen, probeer ik het wel bij te houden. Ik heb net de hele avond zitten lezen over je tijd in Harbin. Goede reis morgen naar Beijing, en veel plezier met het zien van al die mooie dingen daar ^^.

Groetjes
  4. Josine:
    24 april 2017
    Mijn schoonmoeder zei laatst al dat de wc's in China een "beleving" zijn, zeker voor vrouwen...
    En wat boft Peer met Itzel (jammer dat ze niet in ons huis kan zitten voor de poes en de planten haha). Nog even en dan ben je weer in NL. Je wordt gemist!!
    xxx