Dag 10: Jaaaa het is droog!!

20 maart 2017 - Nanchang, China

Na een onrustige nacht vanwege hevige onweersbuien werd ik wakker om kwart voor 8. Het is best luxe om zo uit te mogen slapen terwijl je onderzoek doet naar een zangvogel. Meestal houdt dit namelijk in dat je vroeg uit de veren moet, omdat ze het meest actief zijn vanaf zonsopgang. Maar onze grasvogel zingt de hele dag door. Daarnaast staat het ontbijt tussen 8 en half 9 klaar en zijn noedles moeilijk om mee te nemen. Vandaag komt de baas en Yang terug van het hoofdkantoor dat in de stad van Nanchang is gevestigd. Zij hadden dit weekend wat boodschappen voor ons gedaan, waaronder een nieuwe thermosfles voor mij en ontbijt- en lunch producten. Zo kunnen we toch het ontbijt en/of lunch overslaan en een hele dag op pad gaan (bijvoorbeeld naar de twee verre locaties). We willen ook graag een paar ochtenden meenemen (als het droog is) om te kijken of ze dan wellicht ook actiever zijn.

Toen we naar buiten liepen, viel ons wat op: jaaaa het was droog! We gingen snel ontbijten. Pakten onze spullen en gingen weer naar locatie 1. Omdat er wel kans op regenbuien en onweer was, wilden we nog niet te ver van huis gaan. Weer eerst naar individu 1, die gisteren afwezig leek te zijn. En opnieuw bleef het stil. Buurman en individu 4 was alweer lekker actief bezig. Omdat we gisteren mijn pilot op dit individu hadden gedaan, was het nu de beurt aan Robin. Op dezelfde manier als gisteren, hadden we vanmorgen nog 8 andere pilots gedaan en kwamen op een totaal van 12 pilots. En dat terwijl het pas half 3 was. We hadden zoveel mogelijk dezelfde individuen gebruikt. Individuen waarop je pilots hebt uitgevoerd, gebruik je liever niet nog een keer voor het daadwerkelijke onderzoek, maar zoals Philip al voorstelde in een van de reacties, kun je dit wel doen als je kunt aantonen dat er geen verschillen zijn in reactie tussen de pilot en niet-pilot individuen.

Tijdens de laatste twee opnames kwam er een aardige wind opzetten. We waren benieuwd naar hoe deze opnames eruit zagen. Hopelijk overlapt de wind niet te veel met de zang. Toen we daarna terugliepen, kwam de blauwe kiekendief laag over het veld voorbij vliegen. Hij vloog tegen de wind in en leek daardoor in slow motion voorbij te komen. Het was een prachtig gezicht.

Alle opnames hebben we op de computer gezet en bekeken. Ze zagen er allemaal goed uit. Robin is een beetje verkouden geworden en af en toe is er een rode uitschieter te zien in het analyse programma, dan kon hij zijn hoest niet langer ophouden. Gelukkig heeft dit verder weinig invloed op de opnames.

Ook het labjournaal moest weer bijgehouden worden. Alle observaties van vandaag werden uit het kleine veldboekje overgeschreven in het grotere journaal. Op welk tijdstip de vogels precies in zangvlucht overgaan, is exact genoteerd. Ook de gedragingen na de playbacks is bijgehouden. Zo was het opvallend dat bijna iedere vogel meteen naar de speaker toe vloog nadat we de zang van een ander individu afspeelden (indringer). De meeste vogels waren stil gedurende de hele playback periode (= 1 minuut). Daarna begonnen sommige hevig en veel vaker te zingen dan dat ze ervoor deden. Anderen lieten juist helemaal niks meer horen (misschien geïntimideerd?).

Met de analyses kunnen we bepalen welke pilots de voorkeur hebben, om te gebruiken voor het echte onderzoek straks. Zo was een playback duur van 60 s goed te doen: de vogels verloren niet hun aandacht en het was niet zo dat ze ineens allemaal niet meer durfden te zingen erna (te sterkte response triggeren). De natuurlijke stilte die tussen meerdere zangstukjes zitten, bleek tussen 5 en 7 minuten te zijn. Ook viel het ons op dat sommige individuen in de 5 minuten voor blootstelling aan de playback tientallen zangvluchten uitvoerden, terwijl anders de drie nog niet eens haalden.

De baas was eind van de middag gearriveerd en kwam met een boodschappentas vol voor ons aan. Daarnaast neemt hij ook boodschappen voor de rest van de week voor hier mee. Onze voorraad was inmiddels bijna op en we hadden niet genoeg om als lunch mee te nemen in het veld. Daarom waren we erg blij met de inkopen die hij had gedaan. Xiè xiè! (bedankt!).

Morgen is er weer een droge dag voorspeld en staat locatie 3 op de planning (de verste locatie). We gaan direct na het ontbijt vertrekken en dan gaan we aan het "echte" onderzoek beginnen. Ben benieuwd hoe dat gaat!

Vannacht en morgen is er gelukkig geen onweer voorspeld, dus ik ga uit van een rustig en lekker nachtje slapen. Jullie nog een fijne middag en avond in NL en tot morgen!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Karline:
    20 maart 2017
    Zo te horen vervelen jullie je nog geen moment. Dat wordt morgen een flinke wandeling! zouden jullie niet een lift kunnen krijgen? Fijn dat je weer een nieuwe thermosfles hebt.
    Beterschap, Robin!
  2. Tineke:
    20 maart 2017
    Heel leuk om zo mee te lezen en mee te leven. Wij zijn bijna net zo blij dat het droog is!
  3. Rhiana Morris:
    21 maart 2017
    Jullie hebben al veel gedaan en het "echte" onderzoek moet nog beginnen! Heeeel veel succes! Gelukkig vervelen jullie je geen moment en geniet je van de werkzaamheden en indrukken :) tot morgen op skype!